Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Marknadschefens ABC inom trenderna Metaverse Commerce, AI-prissättning och Digital Sales Rooms

Publicerad: 18 juli 2022, 11:08

Martin Edenström tar oss genom e-handelns hajpar 22/23. Läs listan i tid för att imponera på augustis första arbetsmöte.


Ämnen i artikeln:

NyheterOpinionMartin EdenströmE-handel

Precis som ni fått upp en första Shopify hyrlösning för e-handel på marknadsavdelningen började alla prata ”huvudlöst”. Då pratar vi begrepp, produkter och trender från 2018-2019 års Gartner Hype Chart. Det gäller att hänga med. I dagarna har 2022/2023 års ”hajpar” inom området e-handel släppts.

Dagens stressade svenska marknadschefer kan behöva känna lite välförtjänt stolthet kring uppnådd prestation inom nya ansvarsområdet e-handel. Drömma och blicka mer strategiskt framåt, i lugn och ro från hängmattan. Med ny vetskap att dessa digitala trender verkar vara flyktiga. Samt både bör få, och tar tid att implementera. Trender är samtidigt kittlande och kul. Är ni redo? Då kör vi:

AI är bäst på att sätta en varas pris. Ett pris i e-handeln ska dynamiskt och automatiskt kunna förändras baserat på marknadens efterfrågan. Real-time Pricing är i absolut Hype-topp under 2022.

E-handeln ska även utan mänsklig inblandning kunna prata med och sälja till andra e-handlare. Machine Commerce är en trend på väg upp.

Även luddiga ”Metaverse Commerce” ska vara något som kan ta fart, anser Gartner.

”Digital Sales Rooms” ska vara på väg upp, mumma för svenska GetAccept samt kanske även liveshoppingaktören Bambuser. Om de expanderar sitt erbjudande en aning för samtidigt är ”Live commerce” på väg ned.

”Enterprise Marketplaces”, som nuvarande CDON och giganten Amazon, har nått hajpens peak. Så har även Klarnas BNPL (buy now pay later) -upplägg samt paketerade betallösningar.

Det ”huvudlösa” (med namnen Composable Commerce, Modular Commerce och API-first Commerce) är numera helt mainstream. Gartner bedömer att runt 1/5 av alla e-handlare redan har dessa typer av lösningar. FEaaS (där marknadsavdelningen utan kod enkelt ska kunna styra innehåll) och Digital Experience Composition (med t ex svenska Occtoo) är subtrender inom denna megatrend.

Ändå en bra lista att namedroppa från för att verka helinsatt under augustis första arbetsmöte med digitalbyrån och martechexperterna.

Martin Edenström

Läs fler texter från bloggen ”Digitala pulsen på marknaden” här

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.