Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Marknadschefens varning till byråerna

Publicerad: 27 Augusti 2009, 15:02

Reklambyråer som anlitar bokningsbyråer är ute på tunn is. Det skriver Jörgen Andersson, marknadschef på Rica Hotels AB, i en debattartikel.


Ämnen i artikeln:

Debatt

Jörgen Andersson, marknadschef på Rica Hotels AB.

Har i skrivande stund avslutat dagens tredje samtal med reklambyrån Okänd som gärna vill börja jobba med oss. Affärsupplägget är detsamma. Man erbjuder ett konsultativt förutsättningslöst möte. Erbjudandet är en sittning med vd eller annan senior medarbetare på byrån och detta erbjuds helt kostnadsfritt.

Ibland finns det en fara i att gå på en linje där man imiterar sina konkurrenter och glömmer att ta reda på hur kunderna vill ha det. Reklambyrån Bkänds vd är ju ute på möten och säljer, då kanske vi också ska göra det, jag tror jag ringer en bokningsbyrå som kan boka upp möten med potentiella kunder!

Eftersom jag inte är bekant med reklambyrån Okänd föreslår jag att en presentation per mejl eller post för att väcka mitt intresse kanske kan vara en bra början. Att den som ”ringer för reklambyrån Okänd” svarar att man inte har någon presentation, eller att ”då får du gå in och titta på vår webbplats”, eller rentav att ”mitt jobb är inte att skicka presentationer, det är att boka möten”, det är liksom ingen bra början för att bygga en affärsrelation.

Att man som reklambyrå vill mena att man är vass på kommunikation men inte har en presentation som man kan skicka, det bygger liksom inte förtroende för mig som kund att i framtiden lägga vår reklamproduktion i deras händer. Att man säger att ”det vi jobbar med kräver att man ses för att kunna presenteras” är inte heller ett helt lyckat säljargument om det är just reklam man säljer.

Det är helt klart tuffa tider och det sätter extra press på såväl byråerna som deras kunder. Under press är det lätt att agera på ett sätt som man tror kan ge snabba resultat, men som i stället får motsatt effekt. Ett gott råd till både reklambyrån Okänd och andra företag är därför att vara extra försiktiga med i vems händer du överlåter att representera ditt varumärke.

Det kanske rentav vore en bättre affär att vd:n på reklambyrån Okänd drog ner på antalet möten per vecka och själv ringde samtalen och bokade besök. Det skulle skapa förtroende. Och om reklambyrån Okänd sedan dessutom hade en riktig ”smashing” skrytpresentation att skicka, då kanske det rentav skulle bli intressant att ta det där mötet, vem vet …

Jörgen Andersson

marknadschef, Rica Hotels AB

Vill du fortsätta debatten? Mejla ditt inlägg till Tobias Rydergren.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Debatt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.