Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Marknadscheferna – så lyckas du med din reklam

Publicerad: 15 november 2011, 10:31

Övre raden från vänster: Johan Eriksson, Josefin Lundmark, Anders Forssten. Nedre raden från vänster: Louise Gauffin, Jacob Notlöv, Karl-Oskar Tjernström.

Ny teknik gör att det kan vara lätt att lyckas med reklamkampanjerna. Men riskerna är stora, skriver juryordförandena i 100-wattaren.


Den som idag jobbar med kommunikation har fler verktyg än någonsin till sitt förfogande. Inte minst handlar det om ny teknik.  Att lyckas med sin reklamkampanj kan därför förefalla lätt, men dagens marknadsförare löper samtidigt större risk än någonsin att misslyckas eftersom konkurrensen är mördande.

Under några höstveckor har vi haft förmånen att leda juryarbetet för de sex olika kategorierna i årets 100-wattstävling. Uppdraget har varit att bland 200 kampanjer vaska fram reklamen som fungerar. När vi summerar våra erfarenheter kan vi konstatera att de kampanjer som höjer sig över massan har två saker gemensamt: De har på ett tydligt sätt identifierat och definierat kundens verkliga problem och sedan löst problemet på ett synnerligen kreativt sätt.

Vad vi menar är att man i den nödvändiga inledande researchen har grävt, vänt, vridit och fördjupat sig tills en tydlig och djuplodande insikt har uppnåtts. Insikt är inte bara ett modeord, det är ett högst relevant ord när det gäller att prata om kommunikation. En relevant insikt är nödvändig för att träffa så väl konsumentens hjärta som hjärna, och därmed uppnå önskad effekt.

I årets 100-wattstävling finns ett flertal exempel på kampanjer som har en tydligt identifierad problemställning, och som också har löst problemet. Men för att vinna 100 watt krävs mer än så. Det krävs att man har löst kundens problem på ett särskilt kreativt sätt. Det är detta vi kallar kreativ problemlösning, och som skiljer 100-wattaren från andra reklamtävlingar.

Med den allt snabbare tekniska utvecklingen finns idag möjlighet att leverera ett relevant budskap både snabbare och till en mindre ekonomisk insats än tidigare. Möjlighetens gränser tänjs ständigt, vilket även avspeglar sig i årets 100-wattare där nyttorelaterade applikationer börjar göra sitt intåg. Men det är lätt att gå vilse i teknikens alla möjligheter, och precis som med mer konventionell kommunikation gäller att kreativiteten bara levererar effekt om den ställs mot ett tydligt identifierat problem.

Vi är övertygade, kreativ problemlösning ger effekt. Ansvaret vilar tungt på både annonsör och byrå(er), och sättet man förvaltat detta ansvar på är det som förenar de företag och personer som vi ser fram emot att få hylla på 100-wattarens prisutdelning den 1 december. Effekt som ger respekt och önskat resultat, helt enkelt.

Johan Eriksson; Procter & Gamble, ordförande Konsumentreklam

Anders Forssten, MAX Hamburgerrestauranger, ordförande Smartreklam

Louise Gauffin, Rädda Barnen, ordförande Samhällsreklam

Josefin Lundmark, f d TeliaSonera, ordförande Producentreklam

Jacob Notlöv, ByggMax, ordförande Långsiktig Varumärkesvård

Karl-Oskar Tjernström, Samsung, ordförande Internationell Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.