Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Martech-svit eller inte? Det beror på hur framgångsrik du är

Publicerad: 23 mars 2021, 09:08

Martin Edenström är managing director på Consid Stockholm.

Foto: Barabild

Resumés bloggare Martin Edenström om stödsystemet Yotpo varför martech-universumet fortsätter att expandera .


Det skulle ju bli API:er först, interoperabilitet och inom kort bättre för de svenska marknadsförarna. Istället visade sig allt från begrepp, trender och produkter till hela biosfären bara bli allt mer omfattande och komplex. 2021 lever vi fortsatt i en tid med enorma mängder olika martech-systemstöd som alla konkurrerar om samma SaaS-prenumerationspeng i slutet av en gratis prövoperiod. Som alla vill vara den ”go-to lösning” en CMO först loggar in på under morgonen.

Förra månaden bloggade jag om att det genomsnittliga företaget idag har 91 olika martech system, enligt Chief Martech och Scott Brinker. Årets martech-karta väntas passera 9000 olika plattformar, sviter och system. Varav få pratar med varandra eller fungerar i någon typ av aktiv symbios. Det finns idag t.om tekniska lösningar som Stack Management Methodology med ett enda syfte, att rensa upp i marknadschefens tekniska oreda.

Att kritisera den enorma biosfären av marknadsföringsteknologistöd som växt fram kan tydligen skapa alternativa värden. Det visar amerikanska D2C-stödsystemet Yotpo då de i sin sjätte riskkapitalvända tar in runt 2 miljarder kronor och samtidigt når en 12-miljardersvärdering. Yotpo har ridit bra på börsfavoriten Shopifys pandemiframgångar inom e-handel och mår samtidigt fint som även oberoende partner till Salesforce, Adobe Magento och BigCommerce.

I sin senaste finansieringsvända ska Yotpo haft ett nytt upplägg gentemot sina 21 (!) riskkapitalägare. De ville få in mer kapital att bygga ut egna produktsviten inom e-handelslojalitet, reviews och personalisering. För att göra det ska bolagets grundare påpekat hur marknadschefer idag lider och vill komma bort från de egna 90+ skilda systemstöden. Lösningen är enligt unge vdn Tomer Tagrin att köpa in större delar direkt från Yotpo. Kunder som använde två eller fler Yotpo-stöd istället för ett ska enligt företagets egna siffror växt 54 procent mer.

”En svit för en post-pandemi ‘e-commerce first world'”

Vilket är lustigt av två anledningar. Deras egna framgångar kommer främst av att de är en fristående tilläggstjänst. Och ingen digitalstrateg inom området har det senaste halvdecenniet förespråkat svitbaserad inlåsning. Det är hela anledningen till att Brinkers karta ständigt växer.

Men Bessemer Venture Partners, Vertex Ventures, Access industries Blumberg Capital, Tiger Global och de andra svalde Yotpos strategi och vi kan inom kort fler vänta oss nya typer av stöd inom CDP/DMP, UGC, e-handelspersonalisering, Referrals och push/SMS Marketing att addera till det globala martech-bibloteket

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.