Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Martin Edenström om årets höjdpunkter och trenderna 2022

Publicerad: 20 december 2021, 10:30

Martin Edenström

Resumés bloggare om vad som stannade kvar i långtidsminnet efter 2021 och större trender nästa år


Ett svep från 2021? Om vad som stannade kvar i långtidsminnet gällande det digitala Sverige? OK!

 

1

Det blev ju till slut dubbla sprutor och ”V-year”, vaccinationsåret jag nämnde i årskrönikan förra året ägde rum. Den sista september började en sällan skådad hets att arrangera så många fysiska och hybridmöten som det bara går. Möteshetsen fick fortsätta fram till en annan rätt tippad händelse, mutationen omikron. Som vi just nu räknar på och som lett till att en och annan glögg redan avbokats. Men branschen, det var kul att ses ”AFK” så länge det varade!

2

Martech då? Jag lärde mig att Sverige fortfarande inte har tagit några större steg gällande martech. Det är främst teori och utredning som sålts in 2021. Utmaningarna i martechkartor och med isolerade silos vänds till höger och vänster. Att belysa detta problem med olika utvärderingar visade sig vara den vanligaste konsultationen svenska martech-byråer erbjöd. Svensk prokrastinering och en allmän rädsla kring GDPR/Schrems II ställer till det för oss. Samtidigt som ”förebilden” USA får/kan/gör hur coola martech-lösningar som helst och i realtid lyckas uppdaterar sin kunddata med tusentals nya omnikanalrelaterade uppgifter. Europa kommer att hamna hjälplöst efter om vi inte börjar skapa lite.

 

3

Förvärven och bolagskonsolideringen fortsatte. Trots att jag har en sjuklig fascination för hur branschen historiskt byggts upp och sett det mesta får jag inte ihop det som hände 2021. Dels är det för många förvärv för att minnas och det finns inte längre någon logik i de bolag, talanger och förmågor som hux flux kastas ihop. Kejsarens nya kläder.

Trender 2022?

1

Glöm allt luddigt med ”meta”. Vad vi däremot kommer vi få mer av är det kinesiska WeChat framgångsrikt började bygga redan för 4-5 år sedan. En integrerad marknadsplats med produkter och tjänster från allt från försäkringsbolag, banker samt videochat och Tiktok-klipp. Med all din släkt och vänner runtomkring dig. ”Superappen” är här för att stanna och är vad MAMAA (tidigare FAANG) bolagen bygger genom hetsiga förvärv under början av 2022.

 

2

De senaste fem åren har IT- och managementbolag köpt sin kreativitet genom förvärv av service design byråer. Inhousetrenden tror jag fortsätter under 2022 och behovet att kunna driva sin egen skapandeprocess från ax till limpa växer. Under 2022 kommer även svenska börsbolag inom alla möjliga branscher att börja förvärva och investera i egna kreativa byråer. Och digitala produkter. För att ”göra något”, ”röra om inför styrelsemötet”, sticka ut, ”innovera” och inte, Gud förbjude, stagnera.

 

3

Vad kostar det? Det är redan absurt enkelt att betala online eller fysiskt. I sociala medier, i webbläsaren eller på stan. T ex Apple Pay ökade 2021 med 604% jämfört med föregående år. ”Blipp-blipp” med smartklockan är i full fart. Akta hur ni sveper handleden eller telefonen. Mindre och större betalningar blir ännu enklare att genomföra 2022. Både med debit och de, ännu inte så ifrågasatta (men snart så!), BNPL-krediterna. Det i sin tur leder till ännu fler prenumerationer av tjänster och medlemskap. Som i sin tur leder till nya marknadsplatser för överblick och bulkhantering samt aktivering av samlade abonnemang.

 

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.