Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Mathem om kritiken: ”Garanterar att vi absolut står för mångfald och inkludering”

Mathems marknadsdirektör Johan Gertell menar att företagets slogan ”Smaka på friheten”, där en annons med kvinnan i slöja lätt associeras med situationen i Iran, blir olycklig – däremot finns annonsen kvar i andra delar av kampanjen.

Publicerad: 20 oktober 2022, 07:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Gertell menar att det är sloganen ”Smaka på friheten” ihop situationen i Iran som gör just den här annonsen olycklig.


Ämnen i artikeln:

MathemOpinionNyheter

Julia Agha menar att mångfaldsarbetet måste komma från en genuin vilja inifrån och vara förankrat som en viktig värdering i företaget. Det håller jag helt med om. Jag är den förste att garantera att Mathem absolut står för mångfald och inkludering, något vi arbetar aktivt med i vår företagskultur och något som vi därför tydligt vill spegla i all vår kommunikation. Vår reklam ska visa alla som handlar hos oss. Och faktum är att det bor många i Sverige som väljer att klä sig i slöja.

Vi fick kritik redan när kampanjen startade i augusti för att vi visade en person i slöja. Då var det ett enkelt val att fortsätta med kampanjen eftersom vi alltid står för frihet vad gäller både religion och klädval. 

LÄS MER: Mathem drog tillbaka annons med kvinna i slöja: ”Vi förstår att den uppfattas som tondöv” 

Men med tanke på den nuvarande situationen i Iran så har vi märkt att vår slogan ”Smaka på friheten” i kombination med bilden tyvärr har resulterat i andra, för oss oavsiktliga associationer, och därför valde vi att byta ut den. Kvinnan i slöja finns dock kvar i andra enheter av kampanjen. 

Vårt beslut att byta ut annonsen handlar alltså inte om att vi förändrat vårt mångfalds- och inkluderingsarbete, utan helt enkelt att vi tagit till oss av kritiken att just den annonsen kunde misstolkas. Beslutet förändrar dock inte det faktum att Mathem alltid står för frihet för alla människor oavsett kön, ursprung, sexualitet eller religiös tillhörighet. Vi finns till för alla människor i samhället, och det är också det vi fortsatt kommer att kommunicera med vår reklam.

Johan Gertell
Marknadsdirektör Mathem

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

MathemOpinionNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev