Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Max är förebilder för andra företag – ändå skaver senaste kampanjen

Publicerad: 25 Januari 2019, 10:20

Foto: Kjetil Ree / Wikimedia Commons

Hamburgerkedjan Max rullar just nu en kampanj med budskapet "För varje tugga bidrar du till ett bättre klimat". Vi kan alltså lösa klimatfrågan genom att käka hamburgare. Frågor på det? skriver Carl Groop, copywriter på Valentin Experience.


Ämnen i artikeln:

Max

Max kampanj handlar om att de nu kan stoltsera med en klimatpositiv meny. De binder alltså mer koldioxid än vad de släpper ut. Genom att plantera svinmånga träd i Uganda kan man säga att Max dammsuger jordens atmosfär på växthusgaser som bidrar till global uppvärmning. De överkompenserar med något helt annat för att kunna servera ett klimatpositivt erbjudande. Och det arbetet sponsrar du genom att beställa ett originalmål med en låda cheese-fries och cola utan is. Så varför skolstrejkar klimatkämpen Greta Thunberg när hon egentligen borde bli stammis på Max?

Oavsett verksamhet är det väl toppen att klimatkompensera för sina utsläpp. Men. Max säljer hamburgare. Deras största inkomstkälla är måltider som baseras på nötkött – en av de värsta miljöbovarna som finns. De bidrar rätt starkt till att upprätthålla en ohållbar livsstil. Trots att de gör helt andra saker som är bra för miljön blir det därför lite knasigt när de utropar sig själva till klimathjältar och uppmanar folk att köpa deras mat – av just den anledningen.

Jag vet att Max är förebilder på flera sätt. Förutom att de planterar träd har de nyligen bytt namn till Max Burgers eftersom de har marknadens bredaste utbud av gröna burgare. Att de överhuvudtaget driver miljöfrågor och utvecklar bra vegetariska alternativ måste gynna vår globala strävan mot ett friskare klimat. Det är Max uppsminkade kampanjbudskap som skaver. Enligt deras logik skulle man lika gärna kunna flyga jumbojet till Brasilien för att rädda miljön eller röka en limpa cigg för att ta fajten mot lungcancer. Lite av en omväg kanske.

Ändå tar det emot lite att skriva det här. För jag tycker det är tjatigt att företag som tar
ställning och försöker jobba med viktiga frågor får skit för det. Jag tror på Max arbete och jag är övertygad om att deras klimatprogram är rätt mycket vassare än konkurrenternas. Jag vill att de ska vinna fans, inte skeptiker. Därför tycker jag att de ska akta sig för svajiga kampanjbudskap. Köttpuckarna strömmar ju fortfarande ur deras kök över hela Sverige. Så jag tror Greta Thunberg gör rätt i att skolstrejka istället för att sitta på Max och tugga på en hamburgare.

Carl Groop, copywriter, Valentin Experience.

Ämnen i artikeln:

Max

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.