Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Med ena benet i en ny värld

Publicerad: 17 november 2021, 08:40

I rätt händer får siffrorna både liv och mening, skriver Fredrik Jerlov som numera arbetar på Scream. Det är dags att slänga den gamla synen på mediabyråer och komma in i relevansen, skriver han i en krönika.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Du vet vilka de är. ”Mediabyråmänniskorna.” De med excelfilerna och graferna, som pratar siffror och diagram medan du tänker på idéer. Medan du tänker att utan känslor, inget hjärta, utan hjärta inget liv. Utan idéer spelar tabellerna ingen jävla roll!  I många år satt jag på min reklambyrå och tänkte så; på cirklar, pyramider, färger, moln och gamla skräckfilmer närhelst en mediabyrå var på besök och pratade fyrkanter. Jag hade låg respekt. 

Sedan några månader är jag nu en del av en av Sveriges bästa mediabyråer. Och jag har fått förpacka mina förutfattade meningar i en Samsonite från 80-talet och sänka den i Vallgraven utanför gamla restaurang Åtta Glas. Mina förutfattade meningar var nog fel redan då. Och de är garanterat helt av banan i dag.

Vi lever, som ni vet, i ett nytt sammanhang nu. Eller rättare sagt – det gamla sammanhanget finns inte längre.  Den där ordningen där en konsult levererade strategin, en annan stod för exekutionen och en tredje placerade den i media, är numera gammalt vitt skägg. I dag graviterar alla konsulter i stället mot processens centrum där endast en kan vinna förstapriset: kundens förtroende. 

Som gammal kreatör vet jag hur man fnyser bort en siffra. Jag vet att det är lätt att med konstnärens uppburna arrogans förminska det som framförts på räknemannaspråk i grå toner och med blygsam font. Men även om det är sant att hur du säger är lika viktigt som vad du säger – så lever vi nu i en tid där det till sist är var och till vem du säger det som avgör din framgång.   

Bakom mitt nya skrivbord ser jag att de moderna mediabyråerna har verktygen och kapaciteten att ge kunden både vad kunden vill ha och lika mycket vad kunden faktiskt behöver. En mediaplan, självklart, men ännu mer en strategi baserad på data och insikter som står i direkt kontakt med verkligheten. Mediabyrån sitter på instrumenten som spelar roll i den digitala transformationen och nu har de lärt sig hur de ska användas. I händerna på en duktig mediaplanerare får siffrorna liv och mening. Nya mönster skapas. Idéer föds. Relevant kreativitet i en mening som många av gamla tiders kreatörer kan ha svårt att föreställa sig. 

Men. Att inget är vad det varit betyder inte att det så ska förbli. Att vi nu lever i relevansens era betyder bara att det radikala är på väg. Snart stundar tider då alla begrepp ännu en gång ställs på huvudet och den framgångsrika kommunikationen uppstår genom en ny breed av konsulter. Hur de arbetar vet inte jag. Men jag vågar lova att de skaffat sig tillgång till alla de data som den digitala världen kan erbjuda. 

 

Fredrik Jerlov, tf vd på Scream i Göteborg

Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.