Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Medierna mörkar – nu hörs det överallt”

Publicerad: 26 Augusti 2016, 07:18

Sofia Wadensjö Karén är publisher på Vi Media.

Foto: Mårten Färlin

Det svikande förtroendet för journalistiken är den viktigaste frågan för alla publicister, skriver Sofia Wadensjö Karén.


Ämnen i artikeln:

Sofia Wadensjö KarénUtgivarnaJournalistik

I julas mötte jag det för första gången. En nära vän som på ett glöggmingel liksom i förbifarten slog fast att medierna förtiger sanningen. "Jag vet att det är så", sa hon när hon såg min bestörta min. Sedan dess har flera nära vänner bekänt färg. De efterföljande diskussionerna har blivit många – och långa.

Pressetiken har alltid hållits högt i vårt land. Svensken i gemen har värnat privatpersonens integritet och har därmed även följaktligen ofta högljutt beklagat sig över kvällstidningarnas ibland gränstestande journalistik. Nu är det annat ljud i skällan.

Vanliga pressetiska avvägningar tenderar plötsligt att avfärdas som medveten mörkläggning. En normal nyhetsvärdering likaså. Där mediekonsumenten tidigare möjligen kände besvikelse över att en hjärtefråga inte ansågs tillräckligt intressant av medierna misstänker hen nu en noga planlagd konspiration.

Tilliten svajar rejält och med det urholkas – i det längre perspektivet – såväl journalistikens relevans som existensberättigande.

Läget är naturligtvis oerhört oroväckande. Förtroendetappet går fort.

För bara ett år sedan var tankarna om att medierna mörkar starkt förknippade med ett visst parti, nu hörs de från alla möjliga håll. Samtidigt håller vår unika svenska mediekonsumtion på att i grunden förändras. Få länder har ett lika tidningsläsande folk – att ta del av nyheter, följa med i händelseutvecklingen och vara någorlunda allmänbildad har för en majoritet svenskar länge varit en självklarhet. Nu går vi mot en situation där fördjupande nyhetsförmedling i allt större utsträckning enbart konsumeras av en intresserad elit.

Lägg därtill filterbubblorna som vi alla befinner oss i (genom till exempel nyhetskonsumtion via likasinnade på Twitter och Facebook samt specialdesignade nyhetsflöden) och den alltmer polariserade debatten där nyanser och prövning av olika hållningar icke göre sig besvär, och läget blir än mer alarmerande.

För oss publicister är det sviktande förtroendet för ansvarsfull och professionell journalistik den just nu i särklass viktigaste frågan. Hur vi lyckas hantera, eller i värsta fall inte hantera, den kommer att påverka oss alla.

Sofia Wadensjö Karén
Styrelseordförande, Utgivarna/vd, Vi Media

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.