tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Mediernas girighet bidrar till ökad reklamtrötthet”

Det är inte bara annonsörerna som bär ansvar för den stegrande reklamtröttheten, skriver Knaks vd Jan Lindforss.

Publicerad: 5 december 2022, 12:26

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Joel Nilsson


Ämnen i artikeln:

NyheterJan Lindforss

Kreativ kommunikation ger reklameffekt. Det budskapet kan väl knappast ha undgått någon vid det här laget? Inte heller att reklamtröttheten fortsätter att öka i samhället?

En inte lika inarbetad, men på sätt och vis ändå självklar, insikt är den som Erik Modig skrev om i Resumé den 16/11: att digital annonsering - display och SoMe - inte fungerar för annonsörer som önskar ”bygga utökad kännedom och kunskap kring sitt varumärke”, utan de måste investera i ”high-attention medier” där tv fortfarande är ”starkast i klassen”, för att citera Erik.

Så receptet för annonsörer att nå reklameffekt och motverka reklamtrötthet torde då vara att göra kreativ reklam, företrädesvis i TV. Eller?

När jag förra helgen satte mig ner för att titta på världscupen i längdskidåkning, som flyttat från SVT till Kanal 6 (live-sport är fortfarande oslagbar tv-underhållning), så drabbades jag av akut reklamtrötthet. För här har nu något geni kommit på ett helt nytt reklamformat.

I stället för att som brukligt bryta sändningen för att visa ett eller max två reklaminslag från något Malta-baserat casino, så går sändningen över i en split-screen, som lägger sig som ett band över tv-skärmen. Ljudet på sändningen tystas och på den vänstra bildhalvan spelas ett ljudligt komplett reklamfilms-block upp.

Annonsformatet som tagit plats i årets sändningar av världscupen i längdskidor.

Det vi får är en slags ”lose-lose situation” för tittare och annonsör: Som tittare, maximal frustration av återkommande långa reklamavbrott var tionde minut. Som annonsör, ett format mindre än halva tv-rutan, och ett distraktionsmoment från pågående tävling.

Och eftersom jag anar att dessa reklamutrymmen säljs i paket, så får annonsörerna dessutom möjligheten att tjata hål i huvudet på sin publik, eftersom man når samma tittare minst fem gånger i timmen med samma reklam-spot (jag lovar er, de som tittar på ett sportevent följer det från början och slut); så nu hatar jag både KIA och Mando Diao.

Lika drabbande som denna reklamupplevelse, blev eftertanken som den födde; kan det vara så att det är mediernas bristande känsla för hur reklam fungerar och konsumeras som bidrar till den ökande reklamtröttheten? Profithungriga räknenissar som säger ”Hörni, om vi gör så här, då kan vi få in tio annonsörer till på samma yta som tidigare och tiodubbla våra reklamintäkter.” Att det är därför som vi får helt vansinniga reklamavbrott i TV, digitala stortavlor på stan, som pumpar sex till tio reklamsnuttar i minuten, och ett ständigt blinkade konfettiregn i våra mobiler. Och att det är just det, det ständigt ökade flödet av än mer snuttifierade budskap, som är den verkliga källan till vår reklamtrötthet. Det som får oss att sluta titta med öppna ögon.

Jan Lindforss, vd, KNAK

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

NyheterJan Lindforss

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev