Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Metas planerade smutskastning av TikTok visar hur nätjättarnas design av marknaden kan fungera 2022

Metas försök att smutskasta TikTok visar att förståelsen för ditt varumärkes image i den offentliga sfären är en nyckel till framgångsrik marknadsdesign, skriver Alexander Flaig medgrundare av Shape Agency.

Publicerad: 4 april 2022, 09:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

MetaTikTokKrishanteringVarumärkeMedia

Nyligen blev det känt att Meta har betalat ett konsultföretag för att organisera en kampanj som fokuserar på att fördärva uppfattningen om TikTok hos allmänheten. Genom att publicera anklagande berättelser på nyhetskanaler och driva tvivelaktiga rykten om TikTok på sin egen plattform (Facebook) och påverka politiker att vidta åtgärder mot TikTok, hoppas de kunna rama in Facebook/Meta som den ”positiva” kraften i samhället. 

Varför gör de det och vad betyder det för varumärken som befinner sig inklämda konflikten? Facebooks användartillväxt har minskat under det senaste året, medan TikTok har varit den ”snabbast växande appen” under samma tid. Och TikToks fantastiska tillväxt har knappast stannat av. Snarare tvärtom. Mark Zuckerberg själv utnämnde TikTok som en utmaning för Meta nyligen i investerarsamtal. Och när en vd erkänner en konkurrent vid namn betyder det att de är under press. 

Jag menar att TikToks tillväxt kan ses som en form av konsumentuppror: Användare protesterar mot bristen på innovation, mot orättvisa algoritmer, mot fake-news ekokamrar och mot Facebooks roll i många internationella konflikter. Med det sagt är inte TikTok en utopisk social medie-upplevelse, men trots svält-algoritmerna på TikTok, verkar allt fler konsumenter ändå föredra alternativet.

Så hur hänger detta ihop med marknadsdesign och marknadsföring?

Låt oss först betrakta konsultfirman. För det första kan de direkta åtgärderna inte anses vara en del av traditionell affärsstrategi. Åtgärderna hade inget att göra med klassiska strategiska åtgärder som syftade till att konkurrera på en konventionell utbud- och efterfrågemarknad. Inget kostnadsledarskap, ingen produktdiversifiering, inga strategiska allianser, inga sammanslagningar och förvärv eller optimering av försörjningskedjan. Åtgärderna var strikt riktade mot medier, politiker och allmänheten (inte bara Facebooks användare) i ett försök att designa sin marknad.

”Men medier och politiker är varken kunder eller leverantörer.” Rätt, det är de inte. Men de deltar och designar marknader. En kund som vill köpa en ny smartphone kan basera sitt beslut på en recension i en media. En lobbad politiker kan rösta emot reglering. Den allmänna opinionen kan tvinga företag att göra olika val. Allt detta formar en marknad.

Meta är mer än medveten om att en marknad formas av en mängd olika aktörer. Låt oss titta på deras handlingar: Publicera nyheter som visar hur problematisk TikTok är. Under press från lobbyister ska politiker rösta för reglering mot TikTok. Sådd och främja rykten till din enorma användarbas för att hetsa till diskurs för att förändra den allmänna opinionen. Och när TikTok väl anses vara ett olycksbådande företag och användare letar efter ett bättre alternativ, kommer Facebook/Meta in med sina Instagram-Reels.

Facebook/Meta designar just nu med andra ord marknaden till att bli den logiska ”enda” leverantören av dopamin med sina Reels.

Så vad betyder det i praktiken?

Ett varumärke som använder en sådan marknadsdesignstrategi måste trampa extremt försiktigt. Även om det kan resultera i gynnsamma resultat, kan det också sluta i skandaler och skada varumärkets image. Nyckeln till framgångsrik marknadsdesign är att ha en djupgående förståelse för din varumärkesimage i den offentliga, mediala och politiska sfären. Ju bättre varumärkesimage, desto mer transparenta kan dessa handlingar vara. Men med en negativ varumärkesimage måste handlingarna förbli osynliga; och desto mer skandalösa blir konsekvenserna om de avslöjas.

Detta nya inlägg i TechWar Saga är ett fall som visar att marknader inte bara består av köpare och säljare, utan en mängd olika aktörer som kan påverka en marknad. Företag som har förmågan att förstå och utnyttja olika aktörers inflytande på marknaden kommer att bli mer framgångsrika på sikt jämfört med strikt kundcentrerade företag. Det är en övergång från kund är kung till system är kung. Eftersom marknader inte bara händer, de designas – av alla vi som är med och agerar på den.

Alexander Flaig, medgrundare Shape Agency

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.