Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Martin Edenström: Metaverse-byråer täljer guld i virriga styrelserum

Martin Edenström om hur digitaliseringstrender skapar väl tvära kast i flera av storbolagen:
”Juergen Dold, som pluggade teknik i Bonn 1983 har just fått fullt ”metaverse-ansvar” på Hexagon. I en egen, ny division.”

Publicerad: 30 mars 2022, 09:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

MetaverseNyheter

”Hur ser vårt företag ut 20 år fram i tiden? Eller 5 år framöver? Pandemin har accelererat digitaliseringen! Det måste behandlas på nästa styrelsemöte. De anställda måste förstå de jobbar på ett framåtlutat företag. Sätt upp vår egna ”digitaliseringsdag”, hitta på ett snofsigt namn. Men vilka ska vi bjuda in? Vad ska vi prata om?”

Punkten har varit återkommande i svenska börsbolags styrelseagenda sedan 2008. Det senaste halvdecenniet har svaret varit VR, röstassistenter, D2C, Amazon, 5G, digital twins, service design, CX, UX, EX och en del andra ”X”-akronymer.

Apropå X. Hexagon, grundat 1992, tillhör de svenska företag som de senaste månaderna snabbt svarat ”metaverse” på frågan ovan. Juergen Dold, som pluggade teknik i Bonn 1983 har just fått fullt ”metaverse-ansvar” på företaget. I en egen, ny division. Samt han går in i högsta ledningen. Även Walmart och Microsoft har skapat egna ”metaverse-divisioner”.

Tvära kast direkt från styrelserummet som även får byråvärlden att agera. Egna benämningar, titlar eller tom. byrånamn byts lika snabbt ut. Rumfoords är en internationell byrå som 2022 kallar sig ”Metaverse Agency”. Eller NFT och web3.0-expertkonsult. Ocean Outdoor med kontor i Stockholm har skapat en egen metaverse-expertenhet under 2022. Warpin Media kallar sig Sveriges ledande (enda?) VR-byrå. Numera även med ”metaverse” i erbjudandet på egna startsidan. Byråer som snabbt gör sig sökbara på termen. Kanske tom. top-of-mind om ett externt event redan bockats av.

Metaverse-byråer kan sälja föreläsningar för trippla priset, ointresserade styrelsemedlemmar på 10 procent fart nickar i takt, intranätmeddelanden kan efter 28 klick publiceras i SharePoint (där 5 procent av de anställda läser) och pressmeddelanden skickas ut i oändligheten.

”Vårt bolag är modernt! Vi satsar på Zuckerbergs hail mary. Hashtagga våra IT-annonser på LinkedIn! Få in traineeprogrammet i den omdöpta divisionen!”

Sen då? Det blir intressant att se om Hexagons organisationskarta är sig lik 2023. Sällan följs dessa blint hype chart-korrelerade satsningar upp. En ny graf med heta digitaliseringstrender ritas årligen upp. Nya föreläsningar och workshops att sälja in om heltäckande och intetsägande begrepp. Samtidigt som styrelsen på 1-2 rader i fakturan från hemmakontoret i Djursholm bokför att jobbet är utfört. På pappret tog de företaget in i en helt ny tidsålder.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Ämnen i artikeln:

MetaverseNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.