Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

#Metoo, konsultjättar och Snapchat – så var kommunikationsåret 2017

Publicerad: 15 December 2017, 10:55

Yasmine Winberg, Clara Uddman, Emma Blom och Samuel Skwarski.

Varför köper konsultjättar kreativa byråer, hur har byråledarna hanterat #Metoo och är Snapchathajpen död? Det är ämnen som varit på tapeten 2017 och som diskuteras i årets sista Resumé Insikt Debatt.


Ämnen i artikeln:

DebattResumé Insikt DebattResuméResumé Insikt Marknad & Kommunikation

Emma Blom, vd på Social Industries, Samuel Skwarski, pr-kreatör på Volontaire och Clara Uddman, ad på Nord DDB träffades i en panel för att debattera kommunikationsåret 2017.

Ett av områdena som diskuterats i år är Snapchat. Men för annonsörerna har den hajpade mediekanalen har aldrig exploderat i Sverige.

– Hajpen har lagt sig och kommer fortsätta lägga sig. Annonsörer har aldrig varit superintresserade av Snapchat, det är mest Resumé som varit intresserade. Alla vill snacka om Snapchat, men ingen vill investera i det. Det är otillgängligt för annonsörer, säger Emma Blom, vd på Social Industries.

Förutom Snapchat dissekerades reklamtävlingar, byråaffärer, viral kommunikation, årets bästa reklamkampanjer, floppkampanjer och politiska varumärken. Dessutom diskuterades det hur byråledarna har hanterat #Metoo.

– Som grupp är det ändå många byråer som svarat på sista briefen och tagit den på allvar. Men det vore intressant att prata om detta om ett år, först då kommer det synas vilka som tagit detta på allvar och vad det lett till. En bra byråkultur är otroligt viktigt, och jag tror att #Metoo bidragit till att samtliga på byrån har detta top of mind och kan ställa krav uppåt eftersom rörelsen gjort att folk känner sig stärkta, säger Clara Uddman.

– Det är en jätterörelse – inte branschspecifikt, utan en samhällsomstörtande grej. Vissa kallar det en kampanj, det vill inte jag. Det är en revolution. Volontaire upplevs nog utifrån som PK-byrån och då synas man i sömmarna extra hårt. Vi har tagit till oss sista briefen och gör en mängd åtgärder efter Metoo, säger Samuel Skwarski.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.