Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Metro och TV4 bjuder Sverigedemokraterna på gratis PR

Publicerad: 14 maj 2009, 14:22

När ledande mediehus nu nekar (SD) att få annonsera så ger man dem ett effektivt vapen – gratis PR som Underdog och offer för etablissemangets konsensus – precis den profil de vill ha. Det är ett misstag.


Ämnen i artikeln:

MetroSverigedemokraternaTV4

Gunnar Fröroth.

De lagar och regler vi har förbjuder hets mot folkgrupp – dvs de delar av (SD)s åsikter som vi inte vill ha i det offentliga rummet har alla medier ändå rätt att vägra ta in.

Nu är de tillräckligt begåvade för att hålla de brunare åsikterna i bakgrunden – eventuell TV-reklam eller annonsering skulle sannolikt lyfta fram allmänt populistiska ståndpunkter inom vård, skola eller äldrefrågor.

För vad är bästa sättet för de etablerade partierna att hålla dem utanför Europaparlament och Riksdag? Det är att syna argumenten, bevisa inkompetensen och erbjuda bättre alternativ. Ut med deras program i ljuset, räkna på förslagen och tillintetgör dem i en offentlig debatt. (SD) finns redan invalda i demokratiska församlingar runt om i landet, och erfarenheterna så här långt om hur man får bort dem har handlat om att låta väljarna iaktta dem i det politiska vardagsarbetet och höra deras resonemang. Bara så kan väljarna nå insikt om att en röst på dem är bortkastad.

Ny Demokratis korta historia kan tjäna som en förebild. De kom in, havererade, åkte ut och förpassades sedan av väljarna till den politiska historiens skräphög. Man kan och bör lita på väljarnas omdöme.

"Om vi inte tror på yttrandefrihet för människor vi föraktar, tror vi inte på det alls." ~ Noam Chomsky

Gunnar Fröroth
PR-konsult, liberal debattör, medlem i nätverket Liberati

Fotnot: Debattartikeln har tidigare publicerats på Newsmill.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

MetroSverigedemokraternaTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.