Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Miljardvisningar på Tiktok lockar unga till lärande

Publicerad: 16 november 2021, 10:50

Resumés bloggare Karin Winther om hur varumärken ka lära sig av #learnontiktok – En hashtag som växer så det knakar på TikTok. ”I det här fallet finns det en sån uppenbar och enkel lösning”


Ämnen i artikeln:

TikTokKarin Winther

Hashtaggen #learnontiktok har vuxit sig enorm på Tiktok – och fortsätter att öka i popularitet. När SVT nyligen intervjuade mig om det här fenomenet låg det totala antalet visningar på 185 miljarder, en siffra som snart är uppe i 200 miljarder.

Se inslaget här.  

Nu har hashtaggen till och med fått en svensk motsvarighet: #lärdigpåtiktok, som med sina 200 miljoner visningar är stort med svenska mått mätt.

Vad handlar det om?

#Learnontiktok är en del av en större satsning som Tiktok gör för att lyfta innehåll kopplat till kunskap på plattformen. Faktum är att företaget själva lanserade hashtaggen och initialt satsade 50 miljoner dollar på en fond som skulle hjälpa experter, pedagoger och välgörenhetsorganisationer att börja skapa innehåll på plattformen som syftar till att lärande. Projektet har sen dess vuxit i omfattning och inkluderar nu samarbeten med allt från supermodellen Tyra Banks till rymdgurun Neil deGrasse Tyson. (Innehållet som är resultatet av samarbeten mellan Tiktok och kreatörer märks med hashtaggen #tiktokpartner).


Se klippet här.

Men det mest intressanta är hur hashtaggen snabbt börjat användas av ”vanliga” användare, som ser en chans att nå ut med sitt innehåll till betydligt fler . Det här händer ofta när Tiktok själva bestämmer sig för att satsa på något – då går den organiska tillväxten på en given hashtaggen blixtsnabbt. Helt enkelt eftersom det här är ett smart sätt att jobba med algoritmen och plattformens rekommendationsfunktioner.

Se klippet här.

Som vanligt på Tiktok är de videoklipp med flest visningar postade av just vanliga användare och kreatörer, snarare än de profiler som Tiktok valt at samarbete med. Det hänger ihop med den äkta och lättsamma ton som är så specifik för just Tiktok. Det vi suktar efter här är just det vardagsnära, personliga och verkligt autentiska. Hashtaggens mest populära klipp är ett bra exempel på det här. Eller vad sägs om något så  mysigt tillfredställande – och till syntes banalt – som att se en smutsig pool städas ren?

Se klippet här.

I övrigt är innehållet på hashtaggen en salig blandning av intressant kunskap och smarta tips kring allt kemi till psykologi, odling, matlagning, studieteknik  till hur man fickparkering en bil på bästa sätt.

Se klippet här.

 

Se klippet här.  

Hur kan varumärken använda sig av #learnontiktok?

När det kommer till hur varumärken kan använda sig av Tiktok-trender, finns det inte alltid självklara svar. Men i det här fallet finns det en sån uppenbar och enkel lösning.

Oavsett vilken bransch ni jobbar i, eller vilka utmaningar er målgrupp har i vardagen, finns det garanterat något intressant att förmedla – hur nördigt eller trivialt en idé än kan verka. . Mycket av innehållet som når fram igenom bruset på Tiktok är just nördigt och smalt – eller bara tramsigt och roligt. Det handlar bara om att hitta er grej – och producera det med en ton som är rätt för just Tiktok.

Ni behöver personer i ert kommunikationsteam som själva använder plattformen, känner ett genuint engagemang för den och förstår hur man producerar innehåll med rätt tonträff.

Testa, analysera, dra lärdomar och testa igen. Alla insikter bör ni sedan ta med er när ni producerar annonser för Tiktok. Det som funkar bäst på plattformen är nämligen inte ert vanliga annonsmaterial, omarbetat för Tiktok – utan innehåll som passar in i flödet och kan passera för ”vanligt” innehåll. För att bli så effektivt som möjligt behöver innehållet kännas autentiskt för en användare som sitter och scrollar igenom all världens roligaste och mest intressanta innehåll.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa mer om! DM:a mig på Tiktok (@karinwinther). eller Instagram (@karin_winther). 

 

Karin Winther

Ämnen i artikeln:

TikTokKarin Winther

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.