tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Minnesord: Lasse Collin förstod tidigt att reklam som väcker känslor får effekt

Publicerad: 17 januari 2023, 09:30

Carin Fredlund minns reklammannen bakom Göteborgs kreativa revolution Lasse Collin. Han avled den 23 december 2022, 81 år gammal.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

CF

Carin Fredlund


Lasse Collin stod förvisso – som så många andra göteborgare på 70-talet – en bra bit till vänster på den politiska skalan och var en tid till och med medlem i KPLM (r). Men den revolution, där han var frontsoldat, var den kreativa. 

Långt innan forskare eller reklamanalytiker som Binet & Field konstaterat att reklam ger bäst effekt om den väcker känslor, och gärna ett leende, så var det precis så han arbetade.

Han var tydlig med att reklam måste engagera. Att det handlade om att skapa budskap som väcker nyfikenhet och lockar till skratt.

Det finns onekligen varumärken som aldrig fått sina stora framgångar, om det inte varit för Lasse Collin och hans byrå – Collin & Forsman.

Som Hilding Anders sängar eller Rolf Nilsson och Ecco-skorna.  Rolf Nilsson själv var inte heller sen med att i offentliga sammanhang ge reklamen det erkännande den var värd.

Volvos minsta modell, 300-serien, skulle ha försvunnit från marknaden om inte Collin & Forsman räddat den med uppkäftig reklam om ”Lilla Volvon”.

Men det finns också varumärken som inte ens Lasse Colin kunde rädda. Plastcykeln Itera fick visserligen först ett rejält uppsving med hjälp av Collins reklam. Men när det visade sig att kunden inte berättat hela sanningen för byrån och cykeln var en i högsta grad bristfällig produkt, så var den varumärkessagan all.

Sen fanns det faktiskt också varumärken som inte förstod sitt eget bästa utan lämnade byrån innan reklamen ens var färdigproducerad. Som Baby-Björn. De inledde ett samarbete med Collin mitten av 80-talet.  I den vevan gjorde jag en intervju med honom, då han bland annat berättade om den nya kunden och att de var i full färd med att fotografera produkter och ta fram underlag för den första kampanjen. Jag skrev en högst neutral nyhetsnotis som i stort sett bara handlade om att byrån hade en ny kund och att Lasse Collin var glad över att samarbeta med en kund med så bra produkter. Men ”Baby-Björn” Jakobson själv blev rasande och sa upp samarbetet så fort han fick syn på artikeln.

Vid det laget var dock Lasse Collin en luttrad reklamman och hade hunnit med en hel rad både kloka och korkade uppdragsgivare. Så han insåg att det var ytterligare ett exempel på den senare sorten. Kanske till och med en fördel att upptäcka det redan i början av samarbetet.

Sina allra första steg i reklamens värld tog han i början av 1960-talet. Först som assistent till reklamchefen på ett företag som tillverkade räknemaskiner. Några år senare började han på sin första byrå, som kontaktman – det vi i dag kallar projektledare – innan han blev copywriter, av en slump. Det var ingen annan som på byrån som kunde ta hand om den uppgiften sen den tidigare copywritern ”försvunnit”. En ren tur, kan man konstatera, eftersom Lasse Collin då hamnade på rätt plats.

Den karriären tog fart 1966 på allvar, då han tillsammans med Lars Öhjne startade Göteborgs första ”kreativa grupp”, vilket var mer uppseendeväckande på den tiden än man kan ana.

Reklamen väckte också uppseende, inte bara i kundernas målgrupper.  Leon Nordin, som höll på att bygga Arbmans imperium, såg möjligheten att hitta bra kreatörer till en Göteborgs-enhet. Det blev starten på Arbman 6, som hade stora framgångar, ända tills imperiet rämnade och bland annat Göteborgsbyrån försvann.

Men innan dess hade AD-assistenten Staffan Forsman börjat på byrån och teamet Collin och Forsman formerades snart. Det samarbetet fortsatte på ett par andra byråer efter Arbmans, tills de helt enkelt startade sin egen byrå – Collin & Forsman. En byrå med högt kreativt anseende och många framgångar.

I mitten av 1980-talet beslutade dock de gamla barndomskompisarna, Staffan Forsman och Sven-Olof Bodenfors att de skulle göra verklighet att sina gamla idéer om att starta något tillsammans. Forsman & Bodenfors bildades och Lasse Collin drev byrån Collin Annonsbyrå vidare på egen hand i ytterligare 12 år. 2006 belönades han med Platinaägg och valdes in i Platinaakademien. Men då hade han redan börjat trappa ner ner reklamjobbet och övergick till att fokusera mer på musik och skärgårdsliv.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev