Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Missade du Slush 2019? Här är allt du som marknadsförare behöver veta

Publicerad: 25 November 2019, 07:39

Chris Drake, Head of Business Development OMD

Chris Drake på OMD skriver om lärdomar för marknadsförare från det finska eventet Slush.


I takt med att mediebyråer utvecklats från köpare till plattformspartners har mediebranschens kronjuvel Cannes Lions fått ny konkurrens från tech-konferenserna. Slush, som grundades av Peter ‘Mighty Eagle’ Vesterbacka (Angry Birds), har växt till att bli Nordens utan tvekan största folkfest inom såväl tech som det ”nya” media.

När första eventet hölls 2008 var besökarantalet 300 personer och i år, elva år senare, var det hisnande 25 000 tappra själar som trotsade väder och vind för att komma in i den finska techvärmen. Slush har även blivit ett av de största eventen för riskkapitalister, och det är inte svårt att se varför; tänk att ha 2000 hungriga entreprenörer på en och samma plats som slåss för din uppmärksamhet. Lite som Draknästet på steroider. Mitt mål med en Slush-utflykt denna höst var enkelt, att få idéer på lösningar och hitta samarbeten som skulle kunna hjälpa våra kunder.  Med ständig tidsbrist (något alla som varit på Slush känner nog igen), blev jag tvungen att slita mig från presentationer om CRISPR-hacking och regenerativa städer på Mars för att fokusera på tech som var närmare oss och våra kunder.

AI har blivit commodity
AI-drivna applikationer var såklart både ett välkommet och numera ett välbekant tema i år. De stora techbolagen proklamerar för lösningar som både är användarvänliga, standardiserade och oerhört effektiva (givet rätt tillämpning såklart) inom alltifrån personalisering, röst, prognos och vision. Men närvaron av nya mer specifika AI-startups var förvånansvärt stor. IPRally som läser av patent-databaser och automatiskt skriver nya patentansökan helt baserat på unicitet i produktbeskrivningen. En annan, Boost.ai, har skapat en kundtjänst-bot som är så effektiv att den (enligt dem själva) kan lösa mer än en tredjedel av alla kundtjänst-ärenden för stora banker. En tredje, XOPA, som utlovar ”Workplace Happiness” genom att eliminera partiskhet i jobb-ansökningsprocesser, visst låter det utopiskt men också intressant studie i hur vi människor kommer reagera på att bli intervjuade av ett AI som i realtid analyserar våra ansiktsuttryck (du kanske har sett filmen Gattaca).   

Data – För gott och ont
Men AI fungerar såklart inte utan data och behovet av att förstå integritet i det här området gjorde sig ständigt påmint med ansvaret tydligt och bestämt placerat på företagen (inte individen). Spekulationerna om hur EU kommer fortsätta reglera användandet av förstahandsdata var många men oavsett vad nästa steg i utvecklingen är finns det en tydlig position att ta för såväl varumärken som byråer kring transparens och integritet. Slush visade även upp en rad ”data-for-good” initiativ som ska tillgängliggöra all publik data för att lösa de globala problem som vi står inför (tack Rosling-familjen för det), huruvida dagens regeringar kommer agera eller inte är en annan fråga.

Gammel-medias frånvaro, och ny-medias frammarsch
Eftersom Slush är sprunget ur gaming-industrin är det kanske inte en högoddsare att spel var den mest representerade medie-kanalen i år, men det är samtidigt talande för världens riktning just nu. En ofta citerad statistik är att gaming-marknaden nu är värd mer än både musik- och filmbranschen kombinerade, medan spelföretagens marketing-investeringar har hamnat på efterkälken. På Slush tycktes man även kollektivt konstatera att 2019 var året då stigmat kring e-sporten äntligen försvann. Snittåldern för en Twitch:are är 26 år, nästan en tredjedel av tittarna är kvinnor och den största streamern har över 14 miljoner följare. Med lanseringarna av Google Stadia och Microsoft xCloud kommer spelen bli lika tillgängliga som ett avsnitt av Stranger Things. Presentationen av Fortnite på stora scenen var en mästerlig uppvisning i hur man möjliggör och optimerar engagemang baserat på spelarens uppfattning, uppmärksamhet och minne. Spelutvecklarnas intäktsmodeller blir också alltmer sofistikerade i takt med att in-game valuta och mikrobetalningar gör det möjligt för spelarna att nå nya endorfin-nivåer och högre social status. Där fanns även ambitioner om att förnya kommentator-elementet i sport där tittare själva kan välja sin favorit-streamer för vilket event som helst, och som både marknadsförare och sportälskare ser jag definitivt charmen i det. 

Men det absolut coolaste i år, enligt mig, var lanseringen av NextMind – en ”wearable” teknisk lösning som låter dig kontrollera applikationer på alla typer av enheter (mobilt, spel, VR osv), med hjälp av tankekraft (!) – något som bokstavligen var mindblowing. Första enheterna släpps tidigt 2020.

Något som genomlyste hela året upplaga av Slush var Europas höga känsla för syfte och dess värderingsdrivna företag. Merparten av startups som fångar intresset från investerare är numera de som har en story kring att lösa sociala problem. Den nylanserade fonden ”Unconventional Ventures” kommer slåss för mångfald genom att bara investera i underrepresenterade grundare. Hållbarhet var dock såklart det starkast representerade ämnet i startup-varumärkenas positionering. Det känns uppfriskande att säkrandet av finansieringen börjar med att hitta idéer i enlighet med FN:s hållbarhetsmål. I transportsektorn var Sverige extra närvarande med uppvisandet av både en elektisk båt (X Shore) och en självkörande lastbil (E/NRIDE) utöver ett redan uppmärksammat Polestar.

Så oavsett om du är en startup eller ett etablerat varumärke vars mål är att vinna i harmoni med samtiden, så hitta en roll i vår förändringssvultna tillvaro som passar ditt varumärke och ställ dig mitt i stormen.

Chris Drake, Head of Business Development OMD

Chris Drake

Head of Business Development OMD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.