Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Motståndskraften i motbriefen

Publicerad: 3 november 2021, 10:37

Futerras Maria Starck skriver om vilka frågor byråer bör möta en dålig brief med. ”Du kan se dig som en slags gatekeeper. Du vill ju inte att din byrå ska göra några kampanjer som driver på den negativa utvecklingen”.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetFuterra

Ett jättestort klimatmöte i Glasgow pågår och man ser folk limma fast sig på flygplan på Bromma flygplats medan en själv sitter och copy pastear yet another kampanjstrategi och prokastinerar alla band som kommer från Glasgow. Vilken jäkla stad, Primal Scream, Glasvegas och Franz Ferdinand, vill åka dit! Vill åka dit med mitt primalskrik. Vad fan håller jag på med? Jobbar jag med beteendeeffekter som ska leda till konsumtion när vi är på väg att nå nya utsläppsrekord på grund av ökad produktion?

Det flyger in en brief. Den är dålig, du ser det direkt. Men den är dålig på ett nytt sätt för du och planeten är less på business as usual. Den saknar några rubriker och du hittar motståndet i motbriefen - du är också en rebell!

+ Finns det ett syfte med uppdraget som ska leda till något större än ökad vinst för företaget?

Vi letar efter ett syfte som ska driva ett nytt beteende som handlar om att ge tillbaka något till planeten och människan snarare än att suga ur resurser. Världens målkonflikt: är det viktigast att företaget gör vinst – eller är det världen som ska göra vinst? Kan man rent av tjäna pengar på att göra nytta och driva på hållbar utveckling? Revolutionerande tanke

+ Vilka hållbarhetseffekter ska uppdraget skapa?

Alltså alla uppdrag bör skapa positiva hållbarhetseffekter. Det är 2021, hallå. Ett exempel kan vara att uppdraget bidra till företagets hållbarhetsmål för ökad cirkuläritet. Begär gärna att företaget ska lista alla positiva effekter.

+ Vilka hållbarhetseffekter riskerar uppdraget orsaka?

Har företaget gjort en riskanalys av satsningen, alltså kan det här uppdraget resultera i att företaget till exempel ökar sina uppsläpp? Begär gärna att företaget kompletterar med en sån här riskanalys.


+ Vilka roller är med i arbetsgruppen?

Är det bara marknads-, kommunikations- eller growthpersoner i kundens arbetsgrupp? Bara kreatörer, kommunikationsstrateger och projektledare hos er? Begär att rätt kompetens är med: hållbarhetschefen, frilansande experter eller anställ kompetensen själv för att säkra kompassen för uppdraget.

+ Vilka nyckeltal bör vi följa upp?

Vilken impact vill vi mäta? Bara konvertering, ROI, sälj, räckvidd etc? Här finns säkert spännande KPIer från hållbarhetsstrategin att plocka in.

Du har alla klimatargument på din sida och du vill ju genuint hjälpa din uppdragsgivare att uppnå deras hållbarhetsmål. Du kan se dig som en slags gatekeeper. Du vill ju inte att din byrå ska göra några kampanjer som driver på den negativa utvecklingen. Så, gräv där du står, hitta motståndskraften i motbriefen!

Maria Starck

Planning & Påverkanschef, Futerra Stockhom

Ämnen i artikeln:

HållbarhetFuterra

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.