Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"Mycket pekpinnar kring vad feministiska influencers får och inte får göra"

Publicerad: 11 Juni 2019, 12:53

Maria Starck är vd på kommunikationsbyrån Madder. Tidigare i karriären har hon bland annat lett Feministiskt Initiativs valkampanjer.

Foto: Lina Forsgren

Förra veckan riktade kulturskribenten Valerie Kyeyune Backström kritik mot feministiskt profilerade influencers som låter sig köpas av företag. Maria Starck, vd på Madder, tycker att det är en dålig idé att förakta försök till att förändra hur reklamen ser ut.


Ingen kan förneka att reklam skapar problematiska normer och har stor samhällspåverkan. Någon som tar upp detta är krönikören Valerie Kyeyune Backström i Expressen (Hellre Blondinbella än Kakan och Zara Larsson). Hon erkänner den kommersiella marknadens makt men argumenterar samtidigt emot samma sak. Utan att ge oss in i en diskussion om den postfeministiska ideologins utveckling vill jag konstatera att det är väldigt mycket pekpinnar kring vad en person som behöver cash och samtidigt är feminist får eller inte får göra. Vad som är real feminism.

Vi är många inom reklambranschen som har kritiserat hur reklam förstärker maktordningar i samhället. Feminister inom branschen har länge försökt förändra den interna könsmaktsordningen på byråerna där vi jobbar och samtidigt föra in våra perspektiv i den arbetsprocess som sedan blir slutresultatet. På samma sätt som många i dag kämpar för att förändra andra maktordningar i reklamen - som att bredda mångfalden och tagga ner på vithetsnormen. Något som ett gäng forskare senast i veckan konstaterat att vi misslyckats totalt med i Sverige.

Reklam är att gå kapitalismens ärenden. Och jag är övertygad om att omnämnda kvinnor i krönikan är medvetna om det - att deras namn används av ett företag i vinstdrivande syfte. Företag väljer att arbeta med kända feminister för att många konsumenter är feminister. De är inte tysta kvinnor som lånar ut sitt fejs. De är aktivister, skribenter, debattörer, artister, konstnärer som tar betalt. I samarbetet ingår att åsikterna ska föras fram. Jag ser hellre att de finansierar sitt förändringsarbete genom smink eller en bil än att de skammas till tystnad för det. Deras åsikter är viktiga och inte mindre värda för det.

Krönikören tar upp Kakan Hermanssons varumärkesstrategi, så vi kan väl fortsätta där. Kakan är en person som pratar om beauty samtidigt som hon är högljudd om västsahariska kvinnors kamp och organisering. Hon är en konstnär och kompromisslös debattör för våldsutsatta kvinnor. Om jag får välja vem mina flickebarn ska få se i reklamen så är det bland annat henne.

Det är problematiskt att å ena sidan erkänna att reklam påverkar oss negativt och samtidigt förakta försök till att förändra hur reklamen ser ut. Det är otroligt viktigt att pusha hårdare för att reklam- och medieköpare tar större ansvar för sin samhällspåverkan.

Så s/o till alla aktivister med stora instagramkonton: Ta pengarna.

Maria Starck, vd, Madder

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.