Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Mycket väsen om 100-wattaren

Publicerad: 13 mars 2009, 09:36

Under de gångna arton månaderna har det skrivits en hel del i branschmedierna om reklamtävlingen 100-wattaren. Det huvudsakliga ämnet har varit ägandeskapet eftersom hälftenägaren Dagens Industri har bestämt sig för att inte längre vilja äga. Även bevekelsegrunderna för 100-wattarens själva tillvaro har diskuterats – och försvarats med det angivna skälet att tävlingen ju belönar effekt.


Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln100-wattaren

Sofia Edholm.

Det är med stigande förvåning som vi på SWEDMA har följt den pågående och, i våra ögon, något överdrivna uppmärksamhet som man har skänkt tävlingen i medierna.
Ärligt talat har vi aldrig förstått vad allt väsen handlat om när det gäller just 100-wattaren. I synnerhet inte eftersom Sverige sedan mycket lång tid tillbaka har en annan, väletablerad reklamtävling vars syfte är att belöna kreativitet, strategi och – just det – effekt, eller om man så vill, resultat.
Tävlingen heter, som de flesta vet, Guldnyckeln.

I snart trettio år har Guldnyckeln uppmuntrat landets företag och reklambyråer att producera kommunikation som är resultatorienterad, mätbar och har såväl kreativ som strategisk höjd.
Raden av prisvinnare som har skapat både ära och berömmelse men framför allt resultat och lönsamhet åt sina uppdragsgivare kan göras mycket lång och omfattar flera av Sveriges mest namnkunniga företag och byråer.

Så SWEDMA:s troligtvis enda inlägg i 100-wattsdiskussionen blir: Släpp det! Behovet av en tävling som belönar effekt är redan uppfyllt sedan länge. Spara i stället energin till att tävla i Sveriges äldsta och största tävling för resultatorienterad reklam, Guldnyckeln. Och den som redan har lämnat sitt bidrag kan nu på torsdag – för vi ses väl den 12 mars? – bli en i den långa raden firade pristagare.
Den som har glömt det får vänta tills nästa år.

Sofia Edholm
vd, Swedma – intresseorganisationen för direktmarknadsföring

Fotnot: Debattartikeln var först publicerade i Resumés papperstidning, då årets upplaga av Guldnyckeln ännu inte ägt rum. Vill du svara Sofia Edholm? Mejla Tobias Rydergren

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln100-wattaren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.