Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Myndigheter är mjuka – virus är hårda

Publicerad: 10 september 2021, 13:26

Björn Rietz

Foto: Mattias Edwall

När better safe than sorry-principen överges kläs kommunikationen i gosig teletubbiedräkt, skriver Resumés krönikör Björn Rietz.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetBjörn Rietz

När vi äntligen köpte ny båt i våras passade min fru och jag på att köpa varsin flytoverall. Vi färdas över öppet vatten även den tid av året när havet håller kylskåpstemperatur. Med overallen överlever du trettio minuter i vattnet och flyter, enligt tillverkaren. Men vi köpte även varsin ny uppblåsbar räddningsväst att ha utanpå. Flytväst på flytoverallen alltså. Ja, vad trodde du? Vi är ju svenskar.

Better safe than sorry har varit signum för de systembolagiserade svenskarna medan Den Lille-stärkta hånskratt ekat över Sundet. Skrattar bäst som skrattar sist, brukade vi säga då. Inte nu längre. Ty uppfinnarna av trepunktsbältet verkar ha slitit av sig hövdingkragarna och fnissar när gamlingarna snubblar över deras elscootrar. Åtminstone kan man tro så om man befunnit sig utanför Sveriges gränser de senaste arton månaderna. Men vad som skett är snarare en förflyttning av ansvar, från de folkvalda och deras utsedda myndigheter, tillbaka ner till individen. Vi bestämmer här uppe men ni där nere bär ansvaret, liksom.

Om vi för en stund lämnar detta nya, att Sverige plötsligt övergav* safetyfirst-principen vid hanteringen av landets hittills värsta omedelbara hot mot befolkningen, och i stället uppehåller oss vid kommunikationen, blir det föga förvånande att erfarna guldägg- och lejonbelönade reklammakare kliar sig i huvudet.

Enligt myndighetskommunikationen är det främst ditt eget ansvar att ombesörja att smittspridningen hejdas. Hålla avstånd, jobba hemifrån om du kan osv. Somliga följer rekommendationerna, andra inte och blablabla. För blablabla är just vad man levererar.

Vi svenskar är ovana vid att sådant som kan äventyra vår hälsa inte förpackas i förnumstigt ordningsmannaspråk. I dess ställe sprejas vi nu med barnkammarrosa teletubbiehejsvejsande: Hej, det vore fint om du, om möjligt, begränsar antalet nya kontakter. Om du känner för det, typ. Det vill säga kontakter som mina söners eventuella hånglande med tjejer, något de förmodligen ägnat sig åt ändå (och vilket man innerligt unnar dem nu när de är fullt vaccinerade).

Covids bottenlösa allvar skyms av mumlande gulligheter. Som om man sa till sin fyraåring när hen nyss kommit underfund med hur man öppnar flaskan med tändvätska och nu sitter och knäpper med gaständaren: ”Men ojsan ojsan då, det är nog inte så jättejättebra att du leker med den där för du kanske kan göra dig lite illailla”. De flesta jag mött uppfattar myndigheternas kommunikation ungefär så tvetydig eller otydlig. Vad gör tänkande människor med sådant man betraktar som tvetydigt eller otydligt? Just det.

Man har inte alltid varit så usel på varnande budskap att folk ignorerar dem. Kanske minns du AIDS-delegationens vackra kampanjer på 90-talet? De kröp in under huden; upplyste utan att misstänkliggöra. En balansgång man klarade utmärkt, menar de flesta. Eller Trafiksäkerhetsverkets kampanj Barn är mjuka. Bilar är hårda. Fyrtio år senare ser man fortfarande skyltar bland förorternas radhuslängor med den briljanta copyn som projicerade en känslosam bild hos varje betraktare. Ingen myndighet, men ändå: En Rökfri Generation fick för tjugofem år sedan ett genomslag som ekade över hela riket och längre än så. Kampanjen visade vackra om än dystra bilder av kyrkogårdar med copyn Welcome to Marlboro Country i ett typsnitt som påminde om cigarettmärkets egna. Plötsligt kändes det fruktansvärt ofräscht att hala fram cigarettpaketet.

Så Tegnell, Carlsson & Co: Hög smittspridning – hög tid att skärpa kommunikationen. Det går. Ni kan. Om ni vill. Ni behöver inte ens kavla upp ärmarna. Bara ringa er byrå. Idag!

Björn Rietz, copywriter

 

*) Såg nyss att det kommer en bok i oktober på temat: ”Du stolta, du fria” av Gina Gustavsson. Måste läsas.

 

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetBjörn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News