Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

När chefen tappat omklädningsrummet är det dags att byta

Publicerad: 1 november 2021, 08:38

Foto: Andreas Elgstrand

Manchester Uniteds tränare Ole Gunnar Solskjaer kanske får sparken för att han 'tappat omklädningsrummet'. Ett fenomen som märks i affärsvärlden också. ”Skillnaden mellan sporten och näringslivet är att i sporten väger spelarnas ord betydligt tyngre än vad medarbetarnas gör i näringslivet,” skriver Daniel Collin i ett blogginlägg om ledarskap.


Ämnen i artikeln:

OpinionDaniel CollinManchester United

Förra veckan läste jag en rubrik som löd att Manchester Uniteds tränare nog snart får sparken eftersom han ”har tappat omklädningsrummet”.

Och tänkte: f-n vad sporten (eller sportjournalistiken) är bra på bildligt språk!

Men det finns mer sporten är bra på än språket.

Att skapa engagemang hos sin målgrupp exempelvis.

Lojalitet.

Balansen mellan varumärke och försäljning.

Sen har vi ju det här med ledarskapet.

Hur det till slut blir ohållbart för en tränare att vara kvar på sin post om denne ”tappat omklädningsrummet”.

Skärmdump från Fotbollskanalen.

Håll med om att ni kan komma på åtminstone en chef ni har haft – som hade tappat omklädningsrummet.

Skillnaden mellan sporten och näringslivet är (än så länge) att i sporten väger spelarnas ord betydligt tyngre än vad medarbetarnas gör i näringslivet.

I näringslivet har ledaren två ”omklädningsrum”: ett med sina medarbetare och ett annat med den chefs-/ledningsgrupp han/hon tillhör.

Och så länge stämningen är god i det sistnämnda spelar det i princip ingen roll hur det är i det förstnämnda.

Hierarkin trumfar alldeles för ofta förtroendet.

Chefer håller chefer om ryggen betydligt längre än vad som många gånger är sunt.

Jag menar med detta inte att det borde börjas sparkas chefer som det sparkas tränare.

Däremot menar jag att det borde värderas högre att de har sina medarbetares förtroende.

Att de har grepp om omklädningsrummet.

Chefen är precis som tränaren satt att få sitt team att prestera så bra som möjligt tillsammans.

När detta fungerar kommer resultaten på köpet.

När det inte fungerar i sportens värld får tränaren en viss tid på sig att ändra på saker som laguppställning, hur mycket speltid olika spelare får, spelsystem och taktik.

En viss tid.

Samtidigt som detta görs är det av avgörande vikt att tränaren har fortsatt ”grepp om omklädningsrummet”.

Annars kommer nämnda förändringar inte att spela någon roll.

Ett lag där förtroendet inte är grundmurat kommer aldrig att kunna prestera på sin högsta nivå.

Självklart är det likadant i näringslivet.

Tyvärr är vi av olika anledningar sällan lika snabba att göra förändringar som inom sporten.

Vilket innebär att många medarbetare inte är i närheten av att nå sitt personbästa på dagarna.

De går till jobbet och kämpar livet ur sig men känner sig otillräckliga.

Eller så går de dit med kroppen men lämnar sin själ och sitt engagemang kvar hemma.

Så, om du är chef och känner att du tappat omklädningsrummet – börja leta efter en ny klubb.

Är du anställd och känner att chefen inte har medarbetarnas förtroende men ändå kommer att vara kvar – börja leta efter en ny klubb.

Affärer är en lagsport och fundamentet i ett teams prestation är förtroende – inte hierarki.

 

Du kan läsa fler av Daniel Collins blogginlägg HÄR. 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.