Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”När konsumenten loggar ut”

Publicerad: 20 oktober 2014, 12:31

Magnus Hjelmare.

Med anledning av Robert Svenssons krönika om att ”kampanjen är död” skriver i dag Magnus Hjelmare en debattartikel i ämnet. I stället för att vara rådgivare inom och producenter av marknadsföring och kommunikation blir byråerna en slags relationsmäklare mellan företagen och dess kunder, hävdar Magnus Hjelmare.


I fredags kunde vi läsa om att "kampanjen är på väg att dö" då företag som till exempel Salesforce genom mer effektiva tekniska lösningar förenklar för företag att rikta budskap till konsumententen; nu ska marknadsföringen följaktligen "individualiseras och – i stor utsträckning – automatiseras för att göra det möjligt att skicka engagerande och relevanta budskap till kunden under hela konsumentresan.

En fråga som varit mer eller mindre aktuell under snart 20 års tid men som efter senaste Dreamforce lär nämnas allt oftare under diskussionen mellan byrå och kund.

Men – en fråga som då infinner sig är vad händer när konsumenterna inte vill spela med? Vad behöver man som annonsör vara beredd att ge konsumenten för att få ta del av dennes internetbeteende?

Konsumentens egna surfhistorik är ju faktiskt en slags "valuta" som blir mer och mer värd i takt med att fler och fler företag vill veta vad jag gör på nätet för att kunna rikta anpassade budskap just till mig. Allt eftersom fler och fler konsumenter blir medvetna om att de aktivt kan välja att dölja sin surfhistorik genom att logga ut från t ex Google och Facebook så ökar kraven på att skapa konkreta incitament för att få dem att istället dela med sig av sitt beteende.

Utmaningen framöver blir därför att skapa en balans mellan vad jag som konsument får för att dela med mig av vad jag gör på nätet, och vad jag sedan tar emot i form av riktade budskap anpassade efter mina preferenser.

Det ställer helt nya krav på vår bransch – istället för att vara rådgivare inom och producenter av marknadsföring och kommunikation blir vi istället "facilitators" i relationen mellan företagen och deras kunder. En slags relationsmäklare som ska se till att det blir en bra balans mellan annonsör och konsument – ett givande och tagande på bådas villkor.

Vilka krav ställer det på oss byråer, och vilka nya kompetenser kommer att behövas framöver när konsumenten riskerar att logga ut?

Magnus Hjelmare
vd på BERG (Brand Emotional Response Group)

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.