tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

När politiken sviker måste starka svenska varumärken driva klimatomställningen

2030 ska Sverige ha halverat utsläppen av växthusgaser enligt Parisavtalet, samtidigt har regeringsunderlaget otillräckliga klimatmål, skriver Anna Högberg. Så när politikerna tappar bollen är det svenska varumärken som måste driva på för förändring.

Publicerad: 28 september 2022, 12:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetNyheterOpinion

Vi har ett valresultat. Regeringsunderlaget är vad som kommer prägla Sverige under de kommande fyra åren, kanske till och med åtta år. Om åtta år, eller sju år och tre månader för att vara krass, är det 2030. Det är året då Sverige ska ha halverat utsläppen av växthusgaser för att vara i linje med Parisavtalet och begränsa uppvärmningen till max 1,5°C. Det är mål som den nya regeringen ska jobba för att nå redan nu och kanske kommer de sitta i regering till 2030. I den här kontexten är vetskapen om att regeringsunderlaget har otillräckliga klimatmål inte särskilt betryggande.

Något som är lite mer betryggande är att 227 svenska företag stod bakom en debattartikel som publicerades i Aftonbladet den sjunde september. De kräver att politiker ska se på klimatomställningen som en enorm möjlighet i stället för ett problem. Vi verkar ha kommit till en punkt där partiernas klimatpolitik är bristfällig och därför måste de svenska företagen, som står för en majoritet av utsläppen, ta politikerna i örat och säga åt dem att ta klimatkrisen på allvar. Är det verkligen företagens roll att ta? Hur lång tid ska det ta innan politikerna agerar på IPCC-rapporterna, Klimatpolitiska rådets rekommendationer och 1944 forskare som nyligen pekat på de klimat- och miljömässiga riskerna som kommer vara bortom vår kontroll om vi inte snabbar på omställningen? Det verkar som om de talar för döva öron.

De som däremot verkar lyssna på dessa forskare, experter och andra kompetenser inom klimatpåverkan och omställning är de svenska företagen Ericsson, Telia, Ica Sverige, Axfood, Tele2, Sweco, Afry, Polestar, Avanza och många fler. Dessa företag är tillsammans med många andra de som förstått sin klimatpåverkan och gjort stora satsningar på att påbörja och accelerera sitt klimatarbete. Skulle de endast ha nöjt sig med att följa lagarna hade de inte kommit långt. Därför har näringslivet inget val. Det är nu upp till företagen att fortsätta med detta arbete under nuvarande recession, driva klimatomställningen och säkra en svensk ledarskapsposition – precis som de gjorde med digitaliseringen.

Historiskt sett har det visat sig vara lönsamt för företag att fortsätta investera i sitt varumärke under kriser. Därför behöver företagen använda denna kris som en katalysator för att genomföra välbehövliga förändringar i sina verksamheter, trots att politikerna ännu inte ställer särskilt höga krav på det. Om företagen fortsätter med sitt hållbarhetsarbete under lågkonjunktur kommer det gynna deras affär och varumärke på lång sikt. Det kommer dessutom leda till att det svenska näringslivet återigen tar en ledarskapsposition i den nya klimatomställningseran.

ANNA HÖGBERG
Byråchef och grundare på Mission Anew

LÄS OCKSÅ: Bortom blah blah blah – så påverkar hållbarhetsfrågan konsumenterna 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

HållbarhetNyheterOpinion

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev