Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”När ska ni förstå unga tjejers kraft?”

Publicerad: 6 Maj 2016, 11:55

Irena Pozar.

Foto: Sanna Wolf-Watz

Många ser ner på unga tjejers intressen och smak. Men det unga tjejer gillar, gillar alla andra två år senare, skriver Irena Pozar, sociala medier-chef på Bonnier Tidskrifter.


Ämnen i artikeln:

Irena Pozar

Unga tjejer som åker Sverige runt för att se Justin Bieber uppträda blir fnysta åt. När de tältar utanför Tele2 Arena blir de skrattade åt och när de väljer att lägga pengar och kötid på H&M:s senaste designsamarbete skakar folk på huvudet.

Tjejers intressen har alltid nedvärderats och deras smak och livsval ifråga­satts. Samtidigt har mäns intresse för Bruce Springsteens hundrade spelning i Sverige och Apples senaste lansering setts som charmigt. Sättet systrarna Kardashian pratar på sägs förstöra språket och fjortistjejers ordförråd ses som ointelligent. Varför? För att de är kvinnor.

Att jag tycker att det är dags att börja ta unga kvinnors intressen på största allvar är nog ingen överraskning för någon. Däremot överraskar det mig att det finns så många som inte tänker likadant. Hur kan man aktivt välja att ignorera och nedvärdera den mest trendkänsliga och framtidsanalytiska gruppen vi har i samhället? Det unga tjejer gillar, gillar alla andra två år senare. Det unga tjejer gör, gör alla andra två år senare.

Redan 2012 publicerades omfattande forskning som visade att tjejer i tonåren och tjugoårsåldern är de som utvecklar språket mest av alla. Deras användning av nya ord, uttryck och sätt att prata ses ned på – men anammas så småningom av samhället i stort. Så, det unga tjejer säger, säger alla andra två år senare.

Japan är ett land vi ofta sneglar mot för att få ta del av det allra senaste inom teknik, mode och medier. Gissa vilka de japanska företagen tar hjälp av för att utveckla sina produkter och strategier? Högstadietjejer! Allt annat vore ju i och för sig orimligt med tanke på att tjejer är i framkant vad gäller ... tja, allt.

Genom samarbeten med tjejtidningen Seventeen har företag hittat nyckelpersoner bland läsarna som kan hjälpa dem att förstå den nya världen och de trender som företagen inte ens vet existerar än.

Så vad väntar vi på? När ska branschen inse kraften hos unga tjejer, i deras ekonomi och kompetens? ASAP, föreslår jag.

Irena Pozar
Chef, Bonnier Tidskrifter sociala medier och opinionsbildare i Resumé

Ämnen i artikeln:

Irena Pozar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.