Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

När skiten träffar fläkten testas byråkulturen

Publicerad: 13 Maj 2020, 07:32

Natalia Brynte.

Foto: Press

”Verktygen för kris skapas under de goda åren. Vi kan inte förväntas må bra under en pandemi om vi gråtit oss till sömns när det gick bra”, skriver Natalia Brynte, grundare och vd på Futency.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Många byråer pratar ofta om sin kultur. Det pratas om hur byråkulturen sätter individen i centrum, lyfter medarbetare till nya höjder och hur byrån är som en andra familj. Det är inget fel med det, så gör vi också.

Men det är inte förrän den berömda skiten träffar fläkten som byråkulturen sätts på prov, och du får reda på hur den egentligen är. Hjälps vi åt, eller försöker alla rädda sitt eget skinn?

Just detta sker nu. Skiten har inte bara träffat fläkten - utan även golv, väggar, tak och allt inom sikte. Vi bor i ett land som inte stängts ner, men som å andra sidan förväntas tuffa på ”som vanligt” i en värld som är allt annat än vanlig. De flesta byråer har sett långsiktiga konton försvinna inom loppet av dagar, och samtliga har fått smaka på vad digitalisering och distansarbete verkligen innebär.

Den galna våren 2020 har framför allt lärt oss mycket. Eftermälet av denna kris kommer att kännas i åratal, men det här är tre lärdomar som kan få din byråkultur att överleva 2020-talet.

1. Ett litet team är bättre än inget team alls
Vi är en typisk liten svensk byrå på cirka tio personer, och vi har alla specifika roller och expertkunskaper. När vår copywriter sitter i karantän drabbas vi hårt. När båda våra art directors får halsont måste vi hitta nya kreativa lösningar.

Det är här teamet kommer in. Genom att knyta ett team på minst tre personer till även en liten kampanj är det lättare att garantera både deadlines och kvalitet. Om en eller två medarbetare faller ifrån under en begränsad period finns det alltid någon insatt person kvar i teamet som kan rycka in.

Detta betyder såklart att var och en måste vara beredd på att ibland röra sig utanför sin arbetsbeskrivning. Ett litet team med en projektledare, copywriter och art director kan klara sig om två man försvinner för en tid. Om i stället projektledaren ensam hanterat projektet, och försvunnit i några dagar, hade ingen kunnat hoppa in på kort varsel. Vi arbetar därför numera alltid i team redan från start - oavsett hur litet projektet är.

2. Ordna dagliga check-up-möten och månatliga catch-up-möten
När vi nyanställer lyssnar jag lite extra på den sökandes åsikt om att arbeta i team. Anledningen till detta är de kvartsmöten vi har varje morgon där alla redogör för dagens arbete. Den som behöver hjälp ska då känna att det är okej att fråga – och den som inte har fullt schema kan erbjuda stöd. Ingen ska vara överbelastad eller utelämnad.

Så arbetar såklart många byråer. Min poäng är att den här typen av hjälpande arbetskultur måste stärkas och näras under ”goda tider” när allt flyter på. Hela arbetsstyrkan är då bättre rustad för kris, då de har alla verktyg som behövs för att hjälpa varandra utan att du explicit behöver instruera dem.

En gång i månaden ber jag dessutom varje medarbetare att genomgå en ”ketchup”: en ordlek av catch-up (ja, det är fånigt – vi vet). Jag tar då en promenad på stan med varje medarbetare och låter denne prata öppet om arbete, oro, glädje eller livet i allmänhet. Återigen, detta måste göras året runt - inte bara i kristider. Gör det varje månad. Fuska inte och ställ inte in. Dessa catch-up-möten är det viktigaste du har i din kalender.

3. Stoppa långa arbetsdagar
Slutligen vill vi poängtera att ingen tjänar på att vi arbetar för mycket – inte byrån och definitivt inte den anställde. Skulle det vara så att byrån inte är tillräckligt lönsam under de vanliga åtta arbetstimmarna är detta en utmaning för ledningen – inte för den individuelle medarbetaren. En byråkultur där medarbetarna är vana vid att alltid arbeta långa dagar är sämre rustad för kris då alla verkligen behöver vara starka och ta hand om varandra.

Kontentan är att verktygen för kris skapas under de goda åren. Vi kan inte förväntas må bra under en pandemi om vi gråtit oss till sömns när det gick bra. En kris drabbar ofta de mindre byråerna först och hårdast. En mindre byrå har också större chans att etablera en solidarisk byråkultur eftersom alla känner alla.

Men oavsett byråstorlek är skillnaden mellan det du säger och det du gör aldrig så tydlig som mitt i en kris som denna (som vi eventuellt bara sett början av). Vi bör alla greppa möjligheten att förändras till det bättre. Eller åtminstone försöka förstå hur vår byråkultur verkligen fungerar när den möter verkligheten. Glöm inte att vara stolt över det du lyckas med i dessa tuffa tider. Det är vi.

Natalia Brynte, grundare och vd på  Futency.

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.