Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

När tänker politiker och myndigheter stoppa det oavlönade barnarbetet?

Publicerad: 19 Februari 2021, 12:53

Jacob Liebermann.

Foto: Privat

Barn är oemotståndligt söta och gör roliga saker. Det vet vi alla. Och ingen vet det bättre än influencers som använder sina egna barn för att skaffa följare och tjäna miljoner. Ni känner kanske inte till mig, men min son är i dag Sveriges kanske mest kända barn. Inte en krona av de många miljoner som han drar in har min son rätt till när han blir vuxen. Detta måste ändras, skriver Jacob Liebermann som har en son tillsammans med influencern Margaux Dietz.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingMargaux Dietz

Vi lever i en ny tid. I ett ständigt uppkopplat och digitaliserat samhälle är min generation först ut med att leva med sociala medier dygnet runt. I vilken omfattning det här kommer att påverka oss och vilka konsekvenser som följer kan vi endast spekulera i, men den som tror att det är helt risk- och problemfritt har förmodligen ännu inte tagit sig tid att reflektera över detta.

En konkret effekt är att jag och min son (Jacob Liebermann är pappa till Arnold som ofta syns i profilen Margaux Dietz kanaler reds. anm) i princip inte kan röra oss ute som alla andra människor, vilket påverkar oss mer än de flesta av er kan föreställa er. (Glöm att kunna gå på McDonald’s utan att petas på, fotograferas och kommenteras.)

I takt med sociala mediers tillväxt har nya affärsområden, möjligheter och yrken uppstått. Mest uppmärksammade är så kallade influencers. De arbetar på olika sätt med varierande syften och mål, gemensamt är dock att man i grunden bygger upp en följarskara. För många influencers är det mest centrala att få så många och så engagerade följare som möjligt. Ju fler följare, desto mer betalt kan man ta av annonsörerna.

LÄS MER: Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – vart femte inlägg är marknadsföring

Att attrahera följare, och för att få dessa engagerade, ställs höga krav på influencern att publicera innehåll, så kallat content, som är svår att motstå. Varför ska man annars följa? Ett exempel är bilder och filmer på barn. Det här är inget nytt fenomen utan är en etablerad del av reklamforskningen. Vi är programmerade att reagera på ”natural signals”. Ser vi exempelvis söta barn har vi svårt att titta bort och i slaget om vår uppmärksamhet är det framgångsrikt att ha foton och videor på barn.

Jag har själv upplevt detta på närmast tänkbara håll och sett hur min egen son successivt blivit en helt central tillgång för det bolag han arbetar för. För att uttrycka det annorlunda är han affischnamn för ett gigantiskt antal filmer som publicerats på Youtube. Varje film drar in pengar till bolaget och hjälper annonsörerna att nå nya kunder.

Frankrike har nyligen antagit en lag som reglerar barns medverkan i sociala medier. Lagen är en utveckling av de regler som redan gäller när minderåriga arbetar som bland annat fotomodeller och barnskådespelare. Enligt den nya franska lagen ska delar av inkomsterna som barnen genererar avsättas på ett särskilt konto tills barnet blir myndigt. Företag och föräldrar som vill använda barninfluencers måste söka tillstånd från tillståndsmyndighet och riskerar åtal om de agerar utan tillstånd. Föräldrar som bedöms ha utnyttjat sina barn riskerar upp till 800 000 kronor i böter alternativt upp till fem års fängelse.

LÄS MER: Frankrike lagstiftar om barninfluencers – kommer Sverige följa efter?

Sverige saknar reglering som skyddar barnen på samma sätt som Frankrike har beslutat om. Istället blir det i praktiken föräldern som erhåller alla intäkter som barnets arbete genererar. Det kan inte vara rimligt att barn på detta sätt kan utnyttjas utan att garanteras ens en ekonomisk kompensation som hjälper dem i dess framtida, vuxna liv.

I dag betalar istället många av dessa moderna barnarbetare enbart ett högt pris. Låt mig ge tre exempel:

1) Deras personliga integritet kränks. Ett stort antal av filmerna och bilderna dokumenterar det vi människor anser vara högst personligt – som till exempel toalettbestyr. Filmerna är publicerade och kan laddas ned av vem som helst och bevaras för all framtid.

2) En normal barndom blir nästan omöjlig. Det enorma kändisskap som blir en effekt av massiv exponering innebär att de berörda barnen riskerar tappa sin verklighetsförankring och försvårar ett normalt liv.

3) De får göra jobbet men får inget tillbaka. Barnen blir en helt avgörande tillgång i den här den typen av affärsverksamhet, samtidigt som det inte är ovanligt att barnen går lottlösa från sitt arbete.

Den nya lagstiftningen i Frankrike är en tydlig signal som jag hoppas svenska politiker hör. Även här behöver vi skydda barnen bättre och se till deras rättigheter först. Särskilt med tanke på att industrin för influencers och sociala medier bara växer och växer. Agera nu, för barnens skull.

Jacob Liebermann

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.