Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Natalie Eriksson: Vad jag håller ögonen på just nu

Publicerad: 22 mars 2021, 09:45

Foto: Pressbild / Netflix

Resumés bloggare Natalie Eriksson om hur de digitala jättarna sträcker ut tentaklerna mot nya områden, att kommunikationen fortsätter att flyttas mot stängda rum och hur öst och väst fortsätter kriget om data.


I början av månaden rullade Netflix ut en TikTok-liknande funktion och ingen är väl längre förvånad över hur stort överlappet är mellan olika plattformar vad gäller nya videofunktioner. Svunnen är den augustidag år 2016 när vi höjde på ögonbrynen åt Facebook och Instagrams iskalla rip off av Snapchat i form av lanseringen av Instagram stories. Numer är detta snabbrörliga format etablerat och snart är det kanske inte något som nödvändigtvis förknippas med varken Snapchat eller Instagram. (Stories-kopior finns eller är på väg att rullas ut precis överallt; Linkedin, Google, Twitter, Youtube).

Förutom snabbrörliga videoformat som fortsätter att ta över diverse plattformar så håller jag just nu koll på nedan.

✓ Jättarna fortsätter att ta sig in på nya områden

The winner takes it all och de mäktiga sociala medie-bolagen kommer att fortsätta gräva guld i nya branscher. Personligen tycker jag att att det ska bli intressant att se hur Europasatsningen av Facebook dating går.

Infrastrukturen och musklerna för en sådan satsning finns uppenbarligen på plats men frågan är; hur trötta är konsumenterna på de stora bolagens dominans? Kommer Facebook dating kunna bli lika relevant för ex. millennial-målgruppen, så som bl.a. nynoterade dating- och nätverksappen Bumble är för sina användare?

Föredrar konsumenterna att dejta utan att Facebook ser på eller är Facebook dating så pass smidigt att det gärna får ersätta Bumble, Match.com eller Tinder? Vad politikerna tycker om denna ökade dominans är en annan fråga och det får bli ett eget inlägg.

✓ Fortsatta spänningar mellan öst och väst

Detta gäller förstås på flera plan men vi ska inte tro att kampen om användardata har lugnat ned sig bara för att Trump inte längre är på plats i Washington och kan försöka forcera fram ett amerikanskt uppköp av TikTok.

✓ Polariseringen öppnar upp för fler uppstickare

Arga som bin var Trumps mest lojala fans när deras ledare stängdes av från plattform efter plattform  i samband med stormningen av Kapitolium tidigare i år. Nya appar började segla upp som substitut för personer som ansåg att det var dags att bojkotta alla de plattformar som tagit avstånd från Trump.

Liknande tendenser syns även i Sverige när vi kan se en ökad användning av forum där konspirationsteorier slår rot. Frågan är; vilka nya appar och plattformar kommer att lyckas med en ordentlig etablering? Det är en sak att driva nedladdningar av sin nya app. Det är en annan sak att, över tid, leverera värde, användarvänlighet och incitament för att användarna ska komma tillbaka gång på gång på gång.

✓ Nya typer av ambassadörer

Jag har tidigare skrivit om huruvida klimat-influencers är den nya typen av ambassadörer. Genuinitet, nisch och personlighet är ledorden för dagens ambassadörer och morgondagens influencers kommer att visa på ännu mindre polerad yta. Extra intressant är detta i förhållande till live-trenden. Live-shopping, live-sändningar och live rooms. Personlighet och fingertoppskänsla blir ännu viktigare när dialogen med publiken sker i realtid.

✓ Fortsatt vilja för att mötas i det dolda

Vad betyder dark social nu  igen? Jo, att konversationer flyttar från öppna digitala kanaler till slutna rum så som Facebook-grupper, Messenger, Whatsapp, Instagram DM, SMS etc. En ökad användning av dessa kanaler såg vi hända redan innan pandemin och behovet för nära (om än digitala) kontakter, privata konversationer och communities har inte direkt blivit mindre på senare tid.

Natalie Eriksson, vd på Crunch Time och digital marknadsföringskonsult

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.