Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Nätet hotar inte Sveriges tidskrifter”

Publicerad: 22 Oktober 2009, 11:53

Läsningen av tidskrifter ökade under andra kvartalet 2009. Det skriver Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, och Tobias Lindberg, medieanalytiker Sveriges Tidskrifter. Inte heller nätet är något hot – de som använder nätet flitigt är också flitigare tidskriftsläsare.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterKerstin Neld

Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld. Foto: Elisabeth Kempemo

Den 8 oktober presenterade TNS Sifo sin nya rapport Orvesto Konsument 2009:2. Den visade att tidskrifternas totala räckvidd ökade under andra kvartalet 2009 till 6 733 000 personer. Ökningen är tydlig både jämfört med föregående kvartal och samma kvartal i fjol. Enligt Orvesto är hela 93 procent av Sveriges befolkning tidskriftsläsare.

Trots återkommande positiva siffror för tidskriftsbranschen både vad gäller upplaga och räckvidd fortsätter många medier att referera till tidningsdöden som om den vore ett faktum också på den svenska marknaden. Låt oss till att börja med slå fast att det är amerikanska dagstidningar som lägger ner i USA och inte svenska. När läste du förresten senast om att en svensk dagstidning har lagts ner? Även om vi inte har någon allmän tidningsdöd här i landet så har dagspressens upplagor minskat markant sedan rekordåret 1989. Det totala tappet ligger runt 20 procent. På tvärs mot vad många tror är inte upplagenedgången direkt kopplad till internets inträde på mediemarknaden. De stora rasen skedde mellan 1993 och 1996, det vill säga innan internet slog igenom på allvar.

Den tidningsdöd som breder ut sig i USA beror i första hand på att deras affärsmodell för tryckta medier huvudsakligen är byggd kring annonsintäkter. Här i Sverige har både tidningar och tidskrifter en tradition av höga och stabila intäkter från läsarmarknaden. Sveriges Tidskrifters medlemmar får i snitt 35 procent av sina intäkter från annonser. Det gör dem mindre sårbara för tapp på annonsmarknaden än sina amerikanska kolleger.

Självklart påverkas även vår bransch av de fallande annonsintäkterna. Många tidskrifter har upplevt ett tufft år och dessvärre ser inte 2010 mycket ljusare ut.
Men de enstaka tidskrifter som nu läggs ned är inte primärt offer för den vikande annonsmarknaden. I stället är nedläggningarna ett resultat av den överetablering som nästan alltid sker under högkonjunktur. Och effekter av någon minskad läsning på grund av internet går det inte heller att tala om.
Faktum är att dagens internetanvändare läser tidskrifter i större utsträckning än de som inte använder internet. Det visar Nordicoms senaste Internetbarometer. Enligt Nordicom läser 39 procent av internetanvändarna
(9–79 år) tidskrifter en genomsnittlig dag. Motsvarande siffra för dem som inte använder internet ligger på 37 procent.

Det medierna i första hand konkurrerar om är konsumentens tid. Att få de unga digitalisterna att hitta till tidskriftsmediet är självklart en stor ut-maning. Statistiken från Nordicom visar att förändringen i läsvanor går väsentligt långsammare än vad många tror. I dag läser 29 procent av 15–24-åringarna en tidskrift en genomsnittlig dag. År 2002 låg andelen på 31 procent.

Historiskt sett slås få etablerade medier ut när nya utvecklas, de finner i stället nya roller och kompletterar varandra. Nätet med bloggar, chattar och sociala medier erbjuder fantastiska utvecklingsmöjligheter för tidskrifterna, liksom för andra traditionella medier. Tidskrifternas förutsättningar att ta betalt på nätet är också väsentligt bättre än till exempel dagstidningarnas. Dels har tidskrifterna inte som dagspressen lagt ut allt sitt material gratis, dels kvalificerar sig tidskrifternas nischade kvalitetsmaterial bättre för betaltjänster. Det är just nischat material- av hög kvalitet som konsumenterna är beredda att betala för.

Det finns alltså all anledning för oss i tidskriftsbranschen att se framtiden an med tillförsikt. I dag kommer 41 procent av svenskarna att läsa en tidskrift. 5 procent kommer att läsa en blogg. Det finns reportage som inte alltid låter sig berättas med 140 tecken. Den magiska och underbara historien som tillåts breda ut sig i mötet med intressanta människor och fenomen. Det är just den läsupplevelsen som har varit tidskrifternas drivkraft och framgång historiskt sett och kommer så att vara i framtiden oavsett distributionsform.

Kerstin Neld
vd Sveriges Tidskrifter
Tobias Lindberg
medieanalytiker Sveriges Tidskrifter

Håller du inte med? Fortsätt gärna debatten. Mejla din replik till Tobias Rydergren.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.