Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Nätverkar eller umgås du med dina kollegor?

Publicerad: 7 maj 2021, 07:42

I jobbmiljöer med fokus på pengar tenderar vi att se på människor som objekt. Det får stor inverkan på våra sociala relationer, det skriver Beate Undén i veckans Beteendebanken.


Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

I spåren av covid pratar många om ytterligare en global pandemi – nämligen ensamhetens. Redan innan corona kände sig sex av tio svenskar ensamma, så problemet kan inte helt skyllas på hemarbete och social distansering. Vi spenderar merparten av våra vakna timmar på jobbet, trots det har bara en av tre personer I USA en kollega som nära vän. Så finns det något i våra arbetsmiljöer som odlar upplevelsen av ensamhet? En studie visar att när fokuset ligger på pengar och utbyten av tjänster, som på jobbet, upplever vi andra människor som objekt som vi kan använda för vår vår egen vinning vilket gör det svårare att bygga verkliga relationer. 

Vad säger forskningen?

Forskarnas teori var att jobbsituationer ger upphov till ett kalkylerande och strategiskt tänkande och att det är detta som gör att vi objektifierar våra kollegor. Deltagare fick läsa mission och vision hos USA:s tjugo mest framgångsrika företag, t.ex. Walmart och Amazon. Baserat på dessa fick de ange hur mycket de ansåg att företaget objektifierade sina anställda, till vilken grad de trodde att de själva skulle passa in och hur gärna de ville ha ett jobb på företaget. De fick till exempel uppge om de tyckte att mission och vision tydde på att medarbetare behandlades som utbytbara och om företagen uppriktigt verkade bry sig om de anställda eller inte. De mission statements som hade flest strategiskt kodade ord (till exempel calculated risk taking och relentlessly high standards) gjorde att deltagarna kände sig såväl mindre välkomna som sugna på att arbeta på företaget. Mest objektifierande ansågs Amazon. 

I en annan del av studien testades hur olika typer av objektifiering påverkade hur man trivs på jobbet: att se andra objektifieras, känna sig objektifierad själv samt objektifiera andra. I en enkät frågade man till exempel ”Om din roll förändrades och du inte vore till nytta för andra längre skulle din relation till dessa personer troligtvis ta slut” och ”På mitt jobb utvecklar man relationer bara för att de hjälper en nå sina mål.” Ju mer man höll med om påståendena, desto mindre jobbtillfredsställelse och tillhörighet, och desto högre vilja att byta jobb. 

Och vad betyder det?

Att vistas i en miljö med överdrivet fokus på att tjäna pengar och vara effektiv påverkar alltså även vår människosyn. Och det gäller oavsett om vi själva objektifierar, objektifieras, eller bara ser hur andra drabbas. Vi tänker på den rationella kostnaden och nyttan med relationer och hur vi spenderar vår tid, vilket till exempel uttrycks i att vi ”nätverkar” istället för ”umgås” med kollegor. Många har varit mindre stressade när de under pandemin jobbat hemifrån, och anledningen till det är kanske inte bara att man sluppit restiden. I det nya normala, när vi så småningom återvänder till kontorsarbete, kan vi göra upp med vår kalkylerande människosyn och bygga mer trivsamma arbetsplatser på köpet. 

Beate Undén, beteendevetare, Rodolfo

Källor:

Belmi, P., & Schroeder, J. (2021). Human ”resources”? Objectification at work. Journal of Personality and Social Psychology, 120(2), 384.

Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.