Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Nej, Donald Trump är inte korkad – han är 2010-talets främste kommunikatör

Publicerad: 22 Augusti 2019, 07:19

Marcus Hanser och Donald Trump

Den amerikanske presidenten Donald Trump river upp känslor igen efter sitt nobbade statsbesök till Danmark. Varumärkesstrategen Marcus Hanser skriver om en president som inte är hans, men som har en osannolik förmåga att dupera sin omvärld.


Ämnen i artikeln:

Donald TrumpMarcus Hanser

Motvilligt måste jag för mitt inre utse Donald J Trump som detta årtiondes främste kommunikatör. Spaltmeter har ju skrivits om hur han lyckats nå fram med budskap till den glömda vita medelklassen i det USA som finns mellan kusterna. De som man har ansett vara förlorarna i den liberala globaliseringen. Det mer intressanta är ju hur många pålästa svenskar samme president får att dansa helt enligt sin twittrande pipa.

"Last night in Sweden", A$AP Rocky och Grönland. Tre snabba exempel på vad president Donald J Trump lyckas göra med ett fåtal tweets. Och vips tar sig svenska s k kommunikationsexperter för pannan för att ännu en gång förklara hur korkad nuvarande amerikanske presidenten är. Genast vill man tillrättavisa honom att det minsann inte hände nåt förra natten i Sverige (i alla fall inte just den natten), hur det svenska rättsväsendet fungerar (t ex genom en IKEA-instruktion) samt att han är en barnunge som inte vill hälsa på danska statsministern nu när han inte fick köpa Grönland.

På riktigt?

Läs hans tweets igen. Och en gång till. Långsamt. Och fråga dig just det. På riktigt?

Precis som Winston Churchill tror jag att han vet bättre än att gå miste om möjligheten som bara en kris kan ge. Han var nog informerad om hur det svenska rättssystemet fungerar, men vilken amerikan bryr sig? Och han visste säkert att Grönland inte var till salu, men med ett par tweets kan han ju också förvandla en sedan länge inställd utrikesresa till nya inrikesnyheter. Och i samma veva framställa sig själv som Action Man.

Visst, jag fattar att det vore mycket skönare om världens mäktigaste man följde kommunikationsteorier som vi har lärt oss på Berghs SOC. Att han vore lika förutsägbar som Barack Obama och Bill Clinton. Men det är antagligen just det han inte vill. För kunskap är makt, eller hur? Om andra vet hur den amerikanska presidenten kommer att agera, hur mycket makt har han då? Vilket manöverutrymme finns kvar?

Som jag ser det finns det två sätt att kommunicera, oavsett om det gäller politik eller sälja glass. Det ena är att "berätta som det är" och vad man vill uppnå för att sedan hoppas på att man får mottagarna att göra som man vill (problemet är inte ens med glass kan man "berätta som det är"). Det andra sättet är mer manipulativt. Som Ica-Stig ungefär. En arrogant rackare som får oss att skratta till och liksom gilla varumärket (trots deras hutlösa priser). Det är så kommunikation funkar ibland. Man säger en sak för att uppnå en helt annan. Vi gör det till vardags, många av oss som besöker den här sidan. Men inte så grovt och fräckt som nuvarande POTUS.

Även om hr Trump är långt ifrån min president på alla möjliga sätt, måste jag erkänna att hans kommunikationsförmåga går utanpå det mesta jag har upplevt. Inte nog med att han duperat en stor del av amerikanerna – han har lyckats med övriga världen också. Svenska tyckareliten på Södermalm inkluderad, skillnaden är att de inte fattat det.


Ämnen i artikeln:

Donald TrumpMarcus Hanser

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.