Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Nej, Magnus Tengby, att äga gör oss fria

Publicerad: 7 juni 2021, 07:53

Christian Albinsson.

Foto: Ann Jonasson Lignercrona.

Juni 1995. Jag ligger hemma i pojkrummet och lyssnar på Black Ingvars. Att jag som vuxen skulle gå i polemik med bandets gitarrist kunde jag inte ana då. Men det gör jag nu. Jag läste nämligen Magnus Tengbys reflektioner i Resumé om att medarbetare inte vill äga i byråer för att de vill vara fria. Det är en felaktig bild av verkligheten, tror jag, skriver Oh My:s medgrundare Christian Albinsson i en replik.


Ämnen i artikeln:

Christian AlbinssonPeople People PeopleOh MyMagnus TengbyValentin Experience

”Jag vill absolut inte bli delägare och binda upp mig. Jag vill vara fri.” Så säger 99 prcent av de medarbetare (eller potentiella sådana) som Magnus Tengby frågar om de vill bli partners i reklambyrån Valentin Experience som han leder.

LÄS MER: Byrå-vdn om delägarskap: ”99 procent tackar nej för att de vill vara fria” 

Om utfallet stämmer borde det först och främst väcka frågor om byråns attraktivitet och faktum är att svaret på frågan ”vill du bli partner?” troligen är det bästa lackmuspapperstest på byråns employer brand. 

Bortsett från det tror jag att Tengbys tvivel mot brett delägarskap kommer från ett chefsperspektiv och pyramidtänk. I motsats till hans bild tror jag att det finns ett väldigt sug efter att bli partner i byråbranschen, generellt sett. 

Har jag några bevis, då?

För det första visar undersökningar från exempelvis YouGov att unga människor drömmer om att starta egna företag och att entreprenör är ett av de mest attraktiva yrken som finns just nu. Nyligen uttalade sig Jacob Wallenberg på det temat: ”Det är en Zlatan-effekt i synen på entreprenörer i Sverige”. Alltså: unga människor triggas av tanken att äga. 

I min egen empiri finns också bevis, exempelvis när vi nyligen frågade alla medarbetare på People People People den fruktbara frågan ”vill du bli partner?”. Det gav rakt motsatt utfall kontra Tengbys vittnesmål. Vår vision med People People People är att bli det största medarbetarägda byrånätverket i Norden och vi tror på kraften i delägarskapet. 

LÄS MER: Här är Reklamsveriges 347 dolda makthavare – så fördelas ägandet på byråerna

Med delägarskap kommer ökat engagemang, ökad ansvarskänsla och framför allt gör det att alla som vill får vara med om att dela på framgången. Och eventuella motgångar, vilket bara är utvecklande för dig som individ. 

Personligen har jag sett en stor kraft i delägarskap och jag har sett hur människor växer med ansvaret och faktiskt känner sig mer fria, i motsats till Tengbys resonemang. Förra året var jag med och köpte loss People People People tillsammans med 16 andra från Bonnier och det var såklart lite läskigt. Vi belånade oss som fan, det är ett stort ansvar, det är osäkra tider och jag håller med Magnus Tengby om att byråvärlden är lite ”shaky”. 

Men inskränkt frihet? Nej, snarare tvärtom. Jag har aldrig känt mig mer fri.

Våra respektive subjektiva bilder av delägarskapssuget är dock inte det viktiga här. Det handlar snarare om jämställdhet. Ja, du läste rätt. 

När Resumé Insikt nyligen kartlade ägandet i Sveriges ledande reklambyråer visade det sig att män äger 75 procent av bolagen medan kvinnor endast äger 18 procent. Skrämmande siffror om du gillar jämställdhet. Att det blir fler och fler kvinnliga chefer i branschen är egentligen en klen tröst, det är ägandet som är viktigt. Det är där du kan göra verkligt avtryck.

LÄS MER: Så lite äger kvinnor av svenska byråbranschen – och det här krävs för att vända utvecklingen

Därför är det viktigt att inte köpa Tengbys världsbild. Vi borde i stället ha inställningen att så brett ägande som möjligt är idealet (där har People People People verkligen ett jobb att göra). 

Jag tror nämligen att 99 procent vill bli delägare och för att parafrasera Black Ingvars cover: ”Inget stoppar oss nu”. Men på en punkt är jag och Tengby dock rörande överens – det krävs hårt jobb.

LÄS MER: Ensamt eller brett ägande? – fem byråledare om fördelarna och nackdelarna: ”Behövs att många gör det lilla extra”

Christian Albinsson, medgrundare Oh My

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.