Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"Nej, podcasten Spår är inte content marketing"

Publicerad: 17 Maj 2019, 11:47

I går kväll samlades den svenska contentbranchen på Skeppsholmen för att hylla sig själv och sina främsta förtjänster. En lång rad välförtjänta statyetter delades ut och vinet flödade. Men i höjd med varmrätten var vi nog många som satte galaskrattet i vrångstrupen, skriver Björn Owen Glad, grundare av StoryCo.


Ämnen i artikeln:

Swedish Content AwardsSwedish Content Agencies

Swedish Content Awards har premierat kreativ och effektiv content marketing i 19 år. Trots att branschen har förändrats i grunden (från kund- och medlemstidningar till sociala medier och digitala kampanjer) har Swedish Content Awards lyckats kryssa sig fram bland trender på ett förtjänstfullt sätt. De där statyetterna har blivit en verklig kvalitetsstämpel. Tills nu.

Efter den skaldjursfärserade rödtungan med primörer var det dags att premiera hantverket. Årets bild, reportage, video, infografik, pod och så vidare. I dessa kategorier får effekten och strategin ta ett steg tillbaka medan strålkastaren riktas på det kreativa uttaget. Inget fel i det.

I kategorin Årets Podd gick dock ridån ner. I konkurrens med Visma Spcs, JM och Stiftelsen IGNIS utsågs Acast-podden Spår till årets vinnare. Inget ont om Spår - verkligen inte - det är en av de bästa poddar jag hört. Men den är inte content marketing. Den är inte ens marknadsföring.

Även om branschexperter, gurus och evangelister har ägnad det senaste decenniet åt att diskutera vad content marketing egentligen är, har de i alla fall enats om utgångspunkten att det handlar om en typ av marknadsföring. Hur kan Swedish Content Awards ha missat det?

Podcasten Spår marknadsföring ingenting. Den är en redaktionell produkt. Den har ingen uppdragsgivare. Således har den ingenting i denna tävling att göra. Är begreppsförvirringen så total att juryn för Swedish Content Awards inte längre kan skilja på vad som är marknadsföring och ej? Kan Radiosporten sopa banan i kategorin Sport & Hälsa nästa år? Och bör Plånboken i P1 tävla i kategorin Finans & Försäkringar?

Björn Owen Glad, Grundare av StoryCo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.