Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Nervös? Försök inte lugna ner dig!

Publicerad: 28 oktober 2021, 13:51

Har du ett framträdande framför dig som får dig att darra? Då är det är en känsla som du borde bejaka. I veckans beteendebank tittar Rodolfos beteendevetare Beate Undén på vad nervositet gör med din prestation.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Hur gör du för att förbereda dig inför en svettig leverans, en stor presentation eller ett viktigt möte? Många av oss lägger nog krutet på att försöka lugna ner sig, kanske med en god natts sömn, träning eller meditation. Men en ny studie visar att en betydligt enklare lösning faktiskt kan vara att sätta en ny etikett på sin nervositet. Gränsen mellan prestationsångest och uppspelthet är hårfin och vilket ord du väljer för att beskriva din känsla har direkt inverkan på din upplevelse – och ditt beteende. 

 

Vad säger forskningen?

En sak som gör de flesta nervösa är att sjunga framför andra människor. Forskare bad därför människor sjunga en erkänt svår karaoke-sång, nämligen ”Don’t Stop Believing”, framför en liten publik. Deltagare i de olika grupperna ombads uttala olika påståenden före sitt framträdande, som ”Jag är nervös över det här,” ”Jag känner mig förväntansfull,” ”Jag försöker lugna ner mig” eller ”Jag känner mig väldigt avslappnad.” När man bedömde sångprestationerna visade det sig att de som fått säga att de kände sig förväntansfulla sjöng bättre än de andra grupperna. 

Att försöka lugna ner sig, den naturliga impulsen för de flesta när man alldeles strax ska prestera, hade däremot ingen effekt på sånginsatsen. Att ”lugna ner sig” är nämligen mer komplicerat och ansträngande än man kan tro. Först behöver du förändra din inställning, från oro till lugn. Men du behöver dessutom förändra dina fysiska symptom – dina svettiga handflator, spända axlar och käkar – om du ska övertyga dig själv eller någon annan om att du känner dig avslappnad. Det senare är väldigt svårt, nästan omöjligt. 

Och vad betyder det?

Jämfört med dem som försökte lugna ner sig, var de försökspersoner som helt enkelt benämnde sin känsla som uppspelthet snarare än ångest bättre på att sjunga, men i andra studier också på att hålla tal och lösa matteuppgifter. Budskapet är alltså att sluta försöka dölja eller kontrollera sin fysiska respons på oro, och istället sätta en annan rubrik på det man upplever. Enligt forskningen kan små förändringar som att på egen hand, vid sitt skrivbord, rakt ut säga ”Jag är peppad!” göra att man blir mer uppspelt, ser möjligheter istället för hot, och i slutändan presterar bättre. Nästa gång du är nervös och någon frågar dig hur du mår – välj svaret med omsorg. Ditt ordval kan styra uppmärksamheten och ha direkt inverkan på hur du tar dig an nästa utmaning. 

Beate Undén, beteendevetare Rodolfo

Källor

Brooks, A. W. (2014). Get excited: reappraising pre-performance anxiety as excitement. Journal of Experimental Psychology: General, 143(3), 1144. Chicago

 

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.