Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Nick Clegg: Facebook har inget att vinna på hatiskt innehåll

Publicerad: 1 Juli 2020, 14:07

Foto: Facebook

”Facebook tar avstånd från hatiskt innehåll. Miljarder människor använder Facebook och Instagram för att de har positiva upplevelser. De vill inte se innehåll med hatiskt innehåll, våra annonsörer vill inte se det och vi vill inte se det.” skriver Nick Clegg, global kommunikationschef på Facebook.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Det märks på sociala medier när samhället polariseras och spänningarna ökar. Plattformar som Facebook är en spegelbild av samhället, över 3 miljarder människor använder Facebooks appar varje månad. Allt som är bra och allt som är dåligt reflekteras på våra plattformar.

 Detta gör att Facebook, precis som alla andra sociala medieföretag, har ett stort ansvar att dra gränsen för vilket innehåll som är acceptabelt och inte.

 Facebook har fått mycket kritik de senaste veckorna för att vi inte har tagit bort kontroversiella inlägg från President Trump. Det har fått många – även företag som annonserar på vår plattform – att tvivla på vår inställning till hatiskt innehåll.

Jag vill vara tydlig: Facebook tar avstånd från hatiskt innehåll. Miljarder människor använder Facebook och Instagram för att de har positiva upplevelser. De vill inte se innehåll med hatiskt innehåll, våra annonsörer vill inte se det och vi vill inte se det. Vi har inget att vinna på att låta sådana inlägg ligga kvar.

 Mer än 100 miljarder meddelanden skickas varje dag genom våra tjänster. Vi diskuterar och delar med oss av våra liv, upplevelser, åsikter och drömmar. Av dessa miljarder interaktioner är en liten, liten del hatiskt innehåll. Vi har nolltolerans mot dessa inlägg på Facebook och Instagram och när vi hittar dem tas de bort. När innehåll inte klassificeras som hatiskt innehåll eller bryter mot några av våra andra regler tror vi på yttrandefrihet. Det gör vi eftersom vi anser att det bästa sättet att motverka denna typ av beteende är att uppmuntra till mer diskussioner. Att låta dessa diskussioner föras i ljuset är bättre än att låta dem frodas i skuggan.

 Tyvärr så innebär inte nolltolerans alltid noll förekomster. Att hitta och ta bort allt hatiskt innehåll när så mycket publiceras varje dag är som att försöka hitta en nål i en höstack. Vi investerar miljarder dollar varje år i både anställda och teknologi för att hålla våra plattformar säkra. Vi har tredubblat antalet medarbetare som arbetar med att hålla våra plattformar trygga och säkra, till mer än 35 000. Dessutom investerar vi i AI-lösningar för att snabbt kunna ta bort hatiskt innehåll.

 Och vi gör stora framsteg. En färsk rapport från Europakommissionen visar att Facebook identifierade 95,7% av allt hatiskt innehåll inom mindre än 24 timmar, snabbare än både YouTube och Twitter. Förra månaden tog vi proaktivt bort nästan 90% av allt hatiskt innehåll innan det rapporterades till oss, en ökning från 24% jämfört med för bara två år sedan. Vi agerade på 9.6 miljoner inlägg under det första kvartalet 2020, en ökning på 5.7 miljoner kvartalet innan. Och 99% av allt terrorist-relaterat innehåll från ISIS och Al Qaida, togs bort innan det rapporterades.

 Vi blir allt bättre – men vi nöjer oss inte. Det är därför vi nyligen lanserade nya regler och produkter, så att alla ska kunna känna sig säkra, informerade och i slutändan kunna uttrycka sina åsikter på det sätt de behövs mest – för att rösta. Bland annat har vi lanserat den största informationskampanjen i USA:s historia, med målet att få fyra miljoner röstberättigade att registrera sig, och uppdaterat våra regler för att bekämpa påtryckningar mot väljare och hatiskt innehåll.

 Många av dessa åtgärder är direkta resultat av återkoppling vi fått från organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter. Vi kommer att fortsätta samarbeta med dem och andra experter, och med att anpassa våra regler för att hantera nya risker allt eftersom de kommer upp.

 Fokuset på hatiskt innehåll och andra typer av skadligt innehåll i sociala medier är både nödvändigt och förståeligt, men det är samtidigt viktigt att komma ihåg att den stora majoriteten av alla konversationer är positiva.

Se vad som hände när coronavirus-pandemin tog fart. Miljarder människor använde Facebook för att hålla kontakten när de inte kunde ses fysiskt. Mor- och farföräldrar och barnbarn, bröder och systrar, vänner och grannar. Människor kom samman för att hjälpa varandra. Tusentals lokala grupper bildades - miljoner människor samlades - för att organisera sig och hjälpa de mest utsatta i sina samhällen. Andra för att fira och stödja vår vårdpersonal. Och när företag var tvungna att stänga ner sin verksamhet blev Facebook en livlina för många. Mer än 160 miljoner företag använder Facebooks gratisverktyg för att nå sina kunder och många använde dem för att hålla sina företag flytande när de inte kunde ha öppet - vilket räddar jobb och försörjning.

Facebook hjälpte människor att få korrekt hälsoinformation. Vi riktade information från Världshälsoorganisationen och andra folkhälsomyndigheter, inklusive den svenska, till mer än två miljarder människor på Facebook och Instagram. Över 350 miljoner människor klickade sig vidare till dessa sidor.

Det är värt att komma ihåg att sociala medier möjliggör för människor att sprida hopp och ljus, även under de mörkaste stunder. Att visa världen vad som händer; att organisera sig mot hat och att skapa gemenskap, att möjliggöra för miljontals människor runt om i världen att visa sin solidaritet. Vi har sett det över hela världen vid otaliga tillfällen - och vi ser det just nu, exempelvis med Black Lives Matter-rörelsen.

Vi kommer kanske aldrig helt kunna förhindra hat från att finnas på Facebook, men vi blir hela tiden bättre på att stoppa det.

Nick Clegg, global kommunikationschef, Facebook

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.