Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Noll kronor i marknadsföringsbudgeten? Gör som Tesla”

Publicerad: 3 December 2019, 08:20

Foto: Skärmdump tesla.com

Det sägs att Teslas marknadsföringsbudget är noll kronor. Desto mer muskler lägger bolaget på vasst pr-arbete. Hur lyckas de med att höras och synas när andra bolag har det lite motigare? Det frågar sig Resumés bloggare Johanna Lindskog Lindell.


Ämnen i artikeln:

TeslaElon Musk

Teslas varumärke har växt sig starkt, och deras publik håller ett högt engagemang. Anhängarna är aktiva användare av Instagram och andra sociala plattformar. Tesla har inte behovet att lägga krutet på betald marknadsföring när de redan har stark organisk räckvidd. Exempelvis hard vd:n Elon Musk lyckats bygga upp skara på 26 miljoner följare på Twitter. Ett av de sätt som Tesla marknadsför sina produkter är genom vd:n Elon Musks Twitter-konto. Det kommer väl till hands när han exempelvis bestämmer sig för att skicka upp sin bil i rymden. Helt klart klickvänligt material! Men även om man inte har tillgång till rymdraketer är digital närvaro är en nödvändighet för alla varumärken som vill vara ledande på sin marknad. Lyckligtvis för Tesla har Musk inga problem med att använda Twitter för att tala om bolagets senaste ansträngningar.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, morgondagens vinnarbolag är de företag som har anställda som är starka digitalt. Det är hårdvaluta för bolag.

För inte så länge sedan visade Tesla upp sina nya bil Cybertruck. Det verkar som allt inte gick som planerat, men det har ni säkerligen redan läst om. När rutans hållbarhet skulle testas sprack den till allas förvåning, eller var det så? De krossade rutorna skapade löpsedlar världen runt, och många undrade hur lyckad bilen faktiskt var. Men Musk kunde komma med bra förklaringar dagarna efter, och lovade att de ytterligare ska undersöka hur de ska skapa de mest hållfasta rutorna.

Intresset lät inte vänta, krossade rutor eller inte. Redan idag går det förbeställa en Cybertruck, något som bara kostar 1 000 SEK, men som redan 250 000 personer redan gjort. Det tog bara ett par dagar att komma upp i den summan. Vad betyder det då? Ja, förutom att Tesla dragit in ett snabbt lån på 250 miljoner kronor, har de också skapat sig 250 000 ambassadörer för varumärket som går runt och berättar för alla att de förbeställt en bil och hur bra den är. Det betyder inte att alla faktiskt kommer hämta ut bilen, men det är inte det viktiga här. Tesla har ännu en gång lyckats skapa uppmärksamhet utan någon marknadsföringsbudget.

Läs ytterligare blogginlägg från Johanna Lindskog Lindell här.  

Johanna Lindskog Lindell


Ämnen i artikeln:

TeslaElon Musk

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.