Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Nomineringen av Bard visar att det är okej att hata kvinnor

Publicerad: 16 November 2017, 10:04

Amanda Oxell är kritisk mot IT-bolaget Consid som nominerat Alexander Bard.

Foto: Andreas Elgstrand (montage)

IT-företaget Consid har nominerat Alexander Bard till sitt pris Årets Digitala Influencer. Nomineringen visar att det fortfarande i allra högsta grad är tillåtet att ha en sunkig kvinnosyn i dagens Sverige, skriver Amanda Oxell.


Ämnen i artikeln:

Alexander Bard#MeTooConsidInfluencersAmanda OxellAnnonsrådet

Nu i veckan släppte IT-bolaget Consid nomineringarna till Årets Digitala Influencer 2017. Priset lämnas över under företagets egen gala i Stadshuset och är tänkt att tilldelas en aktör som "driver digitaliseringsfrågan framåt på ett alldeles särskilt föredömligt sätt". De tre nominerade profilerna är smarta Frida Boisen, den aldrig sinande brunnen av visdomar som är Per Holknekt och... Alexander Bard.

Och ja, ni har rätt, av fraseringen går det att utläsa att jag är aningen tveksam till ett av namnen. Varför? Ingen förklarar det egentligen bättre än han själv. Därför kommer här ett axplock av personens tweets, alla författade de senaste veckorna. Enjoy;

— Alexander Bard (@Bardissimo) 22 oktober 2017The #metoo campaign is just the dialectical guilt response of 150 million neurotic women for having read #Fiftyshadesofgrey. With pleasure.
— Alexander Bard (@Bardissimo) 23 oktober 2017History is full of women accusing men of sexual assaults that never happened. How did women suddenly become 100% credible in 2017? #metoo
— Alexander Bard (@Bardissimo) 25 oktober 2017Guys, don't flirt with girls. Ever. And when they flirt with you, ignore. It should at least keep you safe - until they start lying. #metoo
— Alexander Bard (@Bardissimo) 8 november 2017Swedish feminists do not care about 38,000 girls being genitally mutilated. But if a guy cracks a sex joke at work, the whole country goes bananas.
— Alexander Bard (@Bardissimo) 20 oktober 2017After a week of the #metoo tsunami, guess it's time for a #mentoo backlash. I've had to fight off horny, sticky, nasty women my entire life.
— Alexander Bard (@Bardissimo) 8 november 2017In feminist jargon, a woman who accuses a man of rape is automatically "a survivor of sexual assault". But what if she just made it all up?
— Alexander Bard (@Bardissimo) 20 oktober 2017Never trust a man who changes his mind as soon as a screaming hysterical woman enters the room.

Alexander Bard är ett utmärkt exempel på att intelligenta personer kan ha riktigt sunkiga värderingar. Men den här texten handlar egentligen inte om Alexander Bard, även om man skulle kunna tro det med tanke på att de första 2000 tecknen tillägnats just honom.

Nej. Den här texten handlar om vår tids bromsklossar. Om bolag som Consid. Som trots att vi är mitt uppe i vår tids största jämställdhetsrevolution, väljer att nominera en person som helt öppet föraktar kvinnor, till ett prestigefullt (?) pris.

LÄS MER: Alexander Bards hårda dom: Därför kommer medierna dö

"Men chilla Amanda, det är ju faktiskt hans privata åsikter, man måste väl ändå få dela ut ett pris till någon som är duktig på digital filosofi? Du är väl smart nog att skilja på hans person och hans digitala teorier" frågar någon.

Trött suck från mig. "Hade du tyckt att det vore lämpligt att dela ut samma pris till en person som flitigt twittrar privata åsikter med homofobisk eller rasistisk klang? Är det en person som hade varit lämpad att ta emot ett sådant här pris?" frågar jag.

"Men.. eh.. Det är faktiskt inte alls samma sak", blir svaret ofta. Och där har vi problemet. I attityden. "Det är väl inte så farligt att tycka illa om kvinnor".

Consid har genom nomineringen av Alexander Bard till Årets Digitala Influencer visat att det i allra högsta grad är tillåtet att ha en sunkig kvinnosyn i dagens Sverige.

För det spelar ju ändå inte så stor roll.

LÄS MER: Consid svarar på kritiken: Vi tar avstånd från Bards uttalanden

Amanda Oxell
Grundare Annonsrådet
Digital strateg Maxus

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.