Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Nu får det räcka med tjafs i kommunikations-branschen”

Publicerad: 30 September 2016, 09:39

Simon Strand är less på nivån i branschdebatten.

Foto: Pressbild

Branschen måste bli bättre på att självsanera tossiga utspel – annars kan det krävas lagstiftning på området, skriver pr-konsulten Simon Strand.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerPR-ByråerSimon Strand

Nu får det räcka med tjafs i den svenska kommunikationsbranschen. Det går inte att surfa in på någon av branschtidningarna nuförtiden utan att mötas av platta utspel från någon byrågrundare som vill plocka billiga poänger på någon annans bekostnad eller rapportera om någon ny trend på banalast möjligast vis. Det är inte anständigt, inte värdigt, och drar ned hela branschens anseende.

Kommunikationsbranschen är om möjligt ännu värre än kultursektorn, som är den andra miljön som utmärker sig genom sina öppna brevväxlingar som får alldeles för mycket yta i förhållande till vad det faktiskt handlar om. Med den avgörande skillnaden att dessa kulturskribenter faktiskt kan skriva och att vår branschpress är lika märklig som Åsa Linderborgs och Daniel Suhonens öppna kulturbråk – fast varje vecka.

Det görs förstås intressanta inlägg i debatten också, men tyvärr är de numera undantag. Och det beror på att de som uttalar sig först och främst är intresserade av uppmärksamheten, medan vad de faktiskt har att säga verkar vara av underordnad betydelse.

Senast läste jag om några som hade slutat använda visitkort (med sensmoralen att den som inte har slutat med visitkort har missat att framtiden – nota bene! – är digital) och inte kunde göra det utan att basunera ut det för omvärlden. Häromveckan kände någon behovet av att fastslå att Pokemon Go inte är lika hajpat nu längre som när det var alldeles nytt. För att inte tala om de byråer som med jämna mellanrum ska föra fram sin enfaldiga moralism.

Det hade varit bra om byråcheferna i stället försökte undvika det som är 1) självklart 2) förväntat eller 3) förenklat. När hela texten ligger i exakt linje med avsändarens egen affärsidé brukar det också vara ett dåligt tecken.

Fortsätter den här utvecklingen borde man nästan lagstifta om att folk inte får göra tossiga utspel i branschpress för ofta. Det vore måhända en obekväm inskränkning i yttrandefriheten, men om alternativet är att fortsätta som det är nu – om branschen misslyckas med sin självreglering – så ser jag ingen annan utväg än att införa någon sorts utsläppsrättssystem.

Samtidigt kan man förstås kritisera branschpressens redaktörer som verkar ta in nästan vad som helst. Både journalistiken och byråvärlden har anledning till självrannsakan om man ska kunna gå in på resume.se i framtiden utan att bli deprimerad.

Simon Strand
Pr-konsult

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.