Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"Nu stoppar vi porren i Cannes!"

Publicerad: 23 Juni 2015, 11:33

Mårten Knutsson uppmanar Jessica Bjurström att agera.

Foto: Jenny Lagerqvist.

Förbjud bidrag som gör reklam för porr i Cannes Lions - industrin har ändå aldrig stått för en stor del av tävlingens intäkter, skriver Satumaa Family Business kreative chef Mårten Knutsson, apropå porrkampanjen som vann guld i Cannes.


Ämnen i artikeln:

Mårten KnutssonKomm!Cannes LionsCannes Lions 2015Satumaa Family BusinessJessica Bjurström

Jag vill göra en sak klar: jag tycker inte att reklambranschen ska belöna kampanjer för porr.

Men nu när Cannes Lions har gjort det, har det rivit upp en hård kritikstorm i Sverige. Jag skulle vilja att kritiken hamnar rätt. Och att vi inte bara kritiserar, utan gör något åt det hela. Jag tror nämligen inte att det är särskilt omöjligt att få Cannes Lions, och andra reklamtävlingar, att lägga in en rad i stadgarna: "Reklam för porr bedöms inte i denna tävling". Porr må vara en 'väldigt stor industri i världen' som en jurymedlem sa, men den har aldrig stått för en stor del av tävlingens intäkter.

Jag har suttit i många internationella reklamjurys. Det är ett stressigt och hårt jobb. Det är otroligt svårt att hålla fokus och vara rättvis. Man ska titta igenom typ 337 bidrag på 16 timmar. Olika typer av jobb är helt omöjliga att ställa mot varandra. Det enda man har att hålla sig i, förutom sina egna erfarenheter, är tävlingens regler.

"Vad står det i reglerna? Vad är viktigast? Nyskapande eller relevans? Vad är tillåtet?" Har man tur, har man en bra ordförande som hela tiden knuffar diskussionen åt rätt håll. För att bedömningen ska vara rättvis för alla dem som betalat 4000 kronor för att ha skickat in sitt etiskt oproblematiska bidrag, krävs det att man följer tävlingens regler. Annars kommer inte juryn hinna göra sitt jobb ordentligt, och då blir 337 gånger 4000 kronor bara bedrägeri.

Om tävlingens linje exkluderar reklam för porr, ja, då är det lätt. Om linjen inte säger ett smack om reklam förr porr, vad gör man då? Om juryn har problem med att en bra idé använts i fel syfte, måste kategoriordföranden ta det med huvudjuryns ordförande, som tar det med tävlingsledningen. Om tävlingsledningen då tycker fel, kan juryn möjligen strejka. Och det kanske de inte vill, exempelvis för att tre amerikanska jurymedlemmar älskar att gå på strippklubb och en jurymedlem från, låt oss säga Danmark, inte alls tycker att det är något fel med porr. Det är inte så lätt som det låter att få tolv internationellt prisbelönta creative directors att gå åt samma håll.

Lägg ansvaret på världens största reklamtävling Cannes Lions. Det är deras tävling och det är de som bestämmer reglerna.

Jag föreslår följande:
1.Jessica Bjurström, vd för Komm! och svensk representant för Cannes Lions, kräver av Cannes Lions att de stoppar reklam för porr i alla sina tävlingar (Cannes Lions, Eurobest, Spikes Asia och Dubai Lynx).
2. Om Cannes Lions inte genomför detta, bojkottar vi Komm-medlemmar nästa års festival. Vi skickar inte in något, åker inte dit, köper inga festivalpass och håller inga föredrag.
3. Komm! arbetar under hösten för att motsvarande organisationer i andra länder är med på bojkotten.

Vad tycker du?

Mårten Knutsson
Cheif Creative Officer och fyrfaldig Cannesvinnare
Satumaa Family Business

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.