Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Ode till en byråproducent

Publicerad: 10 november 2021, 13:25

Tom Rickard

Goody Bags grundare hyllar Sveriges byråproducenter och skulle gärna se att nya talanger i skrået får skolas på produktionsbolagen. ”Det skulle inte bara ge byråproducenter verklig erfarenhet, det skulle också ge produktionsbolag en större förståelse för svårigheter som byråerna står inför”.


Ämnen i artikeln:

ProduktionsbolagReklambyråerReklamfilm

– Om vi ersätter flygplanet, explosionerna och skådespelarna med potatis, tror jag att vi kan lyckas hålla budgeten.

Dessa ord sades en gång, fulladdade med sarkasm, av en erfaren byråproducent. Jag tänker på citatet ofta, eftersom det illustrerar den viktiga rollen en byråproducent har i den kreativa processen. Som någon som lever av att matcha ihop byråer och kunder med rätt produktionstalang, har jag på nära håll sett hur byråproducenter antingen kan sänka en produktion eller hålla den flytande. 

Översättarens roll

Att kommunicera på ett språk som tilltalar filmskapare – både kreativt och produktionsmässigt - är en sällsynt talang. Detta ligger högt upp listan av önskvärda kompetenser hos byråproducenter, precis ovanför ‘att kunna hålla sig lugn trots att allt går åt helvete’. 

Även om potatislösningen, som nämns ovan, kan ha varit ett uttryck för frustration, framhäver den ändå hur byråproducenter måste översätta en kreativ vision till verklighet inom en viss omfattning, budget och timing. Ur ett kreativt perspektiv kan en bra byråproducent hjälpa fram och anpassa ett koncept tills filmen når skärmen, oavsett om det är bio eller pre-roll. 

De som har en förmåga att tala samma språk som externa produktionsbolag får dessutom en allierad som förstår pressen och risken för oförutsedda händelser som oundvikligen inträffar i filmproduktion. Där är nerver av stål är ett grundläggande krav. Att ha en skicklig motsvarighet på byrån, effektiviserar den gemensamma problemlösningen. 

Maximera kreativiteten

Effektiv kommunikation mellan byråproducenterna och produktionsbolag innebär att tid och resurser kan fokuseras på det som är viktigast; den kreativa processen.  Då kan dialog och idéer flöda fritt mellan alla parter. Jag tror att detta är det hemliga vapnet i de mest lysande produktionerna. Det bästa arbetet kommer från ”thinkers” och ”makers” som arbetar i harmoni. 

Potatis är kanske inte alltid den bästa lösningen (även om en del av mig desperat vill se Epic Split med ett par stycken Amadin potatisar) men radikala problemlösningar som denna tvingar de kreativa personerna att gå tillbaka till idéens kärna. Det kräver inte bara att de bevarar filmens väsen, utan i många fall måste både regissören och producenten hitta nya sätt att skapa magi. 

Maximera budgeten

– Det är en liten onlinefilm, så vi behöver egentligen ingen producent. 

I min mening är denna idé lika skrattretande som potatislösningen. I småskaliga produktioner kan skickliga byråproducenter hjälpa till att få ut så mycket produktionsvärde som möjligt ur den tillgängliga budgeten. De förstår att lösningen inte är att försöka få så många slantar som möjligt från produktionsbolaget. De frågar, hur kan vi på ett kreativt sätt förmedla detta budskap med de tillgängliga medlen och vem är rätt partner att arbeta med? Detta är grundläggande frågor men många produktioner undviker dem nuförtiden. Även små operationer behöver kvalificerade kirurger. 

Nästa generation

Så var hittar vi dessa mirakelarbetare? Vem kan lära upp dem? Insatser har gjorts inom branschorganisationen Film- och Tv-producenterna ock Komm, men vi måste bygga från grunden. Kanske skulle industrin tjäna på ett utbyte, till exempel att nya byråproducenter får en jobba ett tag på ett produktionsbolag. Det skulle inte bara ge byråproducenter verklig erfarenhet, det skulle också ge produktionsbolag en större förståelse för svårigheter som byråerna står inför. 

Så varför har så få svenska byråer denna nyckelfunktion? Varför tar de inte hjälp av frilansproffs? En byråproducent är en vanlig roll på de flesta marknader utanför Skandinavien. När efterfrågan på produktion ökar, lägger många nu till rollen som ”Chief Production Office” i ledningen.

Även om projektledare eller account managers ofta hanterar rollen relativt bra (jag skulle hävda att vissa borde byta titel till byråproducent), så är det nödvändigt med en position som är inriktad enbart på produktion. Vi behöver bara titta på byråer som F&B, Åkestam, DDB och varumärken som Klarna, H&M och Oatly för att se vilken roll riktigt bra byråproducenter har i att konsekvent skapa högkvalitativa produktioner. Och då utan att behöva använda potatisar. 

Tom Rickard, Goody Bag

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.