Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Om mångfald och guldäggsjuryn 2020

Publicerad: 10 Januari 2020, 09:46

Hedvig Hagwall Bruckner

”Det är först när branschen i alla steg fått större mångfald vi kommer att se det tydligt i juryn”, skriver Guldäggets juryordförande Hedvig Hagwall Bruckner i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetHedvig Hagwall BrucknerMångfald

I samband med att det offentliggjordes att jag fått förtroendet att leda Guldäggets juryarbete som ordförande fick jag den inte så överraskande frågan ”Och hur blir det med mångfalden i juryn i år?” Jag kunde inte svara utifrån någon faktisk information om årets jury, utan bara ifrån den kunskap jag har om hur branschen ser ut och om Komms vilja till ökad mångfald, så jag svarade att den med största sannolikhet inte kommer att vara tillfredsställande men att Komm jobbar engagerat för att den ska bli det. Det är nämligen först när branschen i alla steg fått större mångfald vi kommer att se det tydligt i juryn.

Man får inte plats i jurys utan tydliga, mätbara meriter, i guldäggets fall minst ett silverägg (eller motsvarande i en internationell tävling), något jag utgår ifrån att de flesta håller med om är bra. Men har alla samma chans att få de där meriterna?

När jag var tjugo träffade jag en kille som gick på Beckmans. Innan det hade jag ingen aning om att reklambranschen ens existerade. När jag fattade vad en copywriter var och ville bli det hjälpte han mig att hitta rätt skola, lät mig printa ansökningsuppgifter på Hall & Cederqvists färgskrivare och peppade mig på alla sätt tills jag kom in på Berghs.

1998 gick jag ut och fick till min stora lycka jobb på Forsman & Bodenfors. Jag var hoppfull och ambitiös, men ganska besviken på jämställdheten i branschen. De kvinnliga förebilderna var ytterst få och tävlingarna var i mina ögon rena herrklubbsmöten. Men det fanns en tydlig vilja från Reklamförbundet (som det hette då) att ändra på den saken. Och viktigast av allt, det fanns en medvetenhet om att det var på byråerna det måste hända.

Fler än en kommenterade mitt nya jobb med att ”det är klart, Forsman söker ju bara tjejer”. Och även om det var en oskön kommentar fanns det ändå en sanning i det. F&B hade fattat att de saknade något på hyllan och plockade därför inte ytterligare en av dem de redan hade. Det betyder inte att kraven på mig var lägre, snarare tvärtom, jag var ju tvungen att visa att det inte var fel att tänka så.

Och det kunde jag, eftersom mina chefer genast gav mig uppgifter det gick att göra något vettigt av. Jag förväntades från första dagen kunna hantera uppdrag från stora kunder som Volvo, IKEA och Libresse. Jag fick vara en del av arbetsgrupper med de mest erfarna projektledarna, produktionsledarna, formgivarna och kreatörerna. Det ledde till att en annons jag gjort redan första året blev nominerad i Guldägget. Lycka. Men till min stora förskräckelse stod jag inte med i arbetsgruppen när nomineringarna publicerades. Jag låste in mig på en toalett och grät. Vad fan skulle jag göra? Varför stod det fel namn? Varför inte mitt? Jag var nyutexaminerad, ung, i en ny stad, hade inte känt någon av mina kollegor tidigare och nu vågade jag inte säga något. Som tur var fanns det en uppmärksam person på kontoret, lite äldre än jag, säkrare på sin plats och därför inte lika skrajsen som jag. Hon såg att jag var ledsen, och frågade varför. När jag berättade garvade hon, sa att det så klart bara blivit fel, gick till rätt person och förklarade hur det låg till. Det korrigerades, vilket var en jäkla tur för mig eftersom annonsen sedan vann ett silver.

Reklamförbundet ville som sagt öka jämställdheten, så året efter satt jag, med rätt meriter i ryggen, i en guldäggsjury och kunde protestera när en gubbe ville ge ett ägg till en i mina ögon sjukt sexistisk annons. Det hade inte hänt om ingen visat mig vägen in i branschen, om inte F&B ”bara letat tjejer”, om jag inte fått ta ansvar från dag ett, om det inte funnits kollegor som såg mig och hjälpte mig, om inte Reklamförbundet aktivt velat lyfta kvinnor.

Min historia är inte unik och i dag kan vi se att det fungerat. Det är inte längre det minsta svårt att få en jämn könsfördelning i jurys. Så låt oss agera likadant när det gäller mångfalden. Hur kan du hjälpa någon in som inte vet hur vår bransch fungerar? Fundera över hur er hylla ser ut. Vad har ni redan? Vad saknar ni? Ta en extra titt efter människor med andra perspektiv, erfarenheter och bakgrunder. Och när ni hittat dem, ge dem ansvar och möjligheter att lyckas. Backa upp dem och låt dem skaffa sig meriter. Skicka in deras jobb i tävlingar och se för farao till att alla som ska vara med i arbetsgruppen är med.

Komm har i år ett flott erbjudande där alla som inte tävlat på tre år får skicka in ett bidrag gratis i Audio eller Innovation, och medlemsbyråer som inte tävlat på tre år får ett gratis bidrag oavsett kategori. Ta den chansen och ge någon som kanske inte annars fått den möjlighet att skaffa sig den där meriten. Det tar tid, men om vi alla gör vad vi kan så kommer fler få chansen att inte bara gråta på toaletter, utan även att sitta i jurys och vara med och forma vår bransch till något ännu bättre.

Sista dag för inlämning till Guldägget är den 27 januari. (Har du påbörjat ditt bidrag den 27 januari så har du till och med onsdag den 29 januari kl. 15.00 på dig att skicka in det.

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King och ordförande i Guldägget 2020

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.