Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Om skillnaden mellan att titta och lyssna på datan

Publicerad: 12 Mars 2020, 08:13

Skulle det kunna vara så att om vi blev bättre på att ”lyssna” på all data som används för att göra bra reklam, så skulle den bli ännu bättre? skriver Resumés bloggare Daniel Collin.


Jag en tänkt på en sak, och förlåt på en gång om det här blir lite flummigt men jag tror ni kommer hänga med ändå.

Skulle det kunna vara så att om vi blev bättre på att ”lyssna” på all data som används för att göra bra reklam, så skulle den bli ännu bättre?

Om det kanske är så att vi i dag endast ”tittar” på datan (oftast i alla fall).

Såhär:

Att lyssna är svårt, eftersom det handlar om att kunna hålla tillbaka egot tillräckligt länge för att kunna ta in allt som sägs innan vi responderar.

I en värld där få människor lyssnar, står de goda lyssnarna ut. 

Så vad är det som är så svårt?

När någon börjar prata letar vårt medvetande reptilmässigt efter:

En rimlig gissning av vad den som pratar vill få sagt. (Typ: ”Jag vet vad det är du vill säga.”)

Mönster. (Typ: ”Jag vet var du är på väg med det du vill få sagt.”)

Något vi inte håller med om. (Typ: ”Det där är fel.”)

När någon av dessa tre saker inträffar slutar vi lyssna och vårt medvetande förbereder sig i stället för vår respons. 

I det ögonblicket kommer konversationen att handla om oss själva, i stället för om den andre. 

När den andra personen gör likadant… ja, ni fattar.

Den goda lyssnaren har förmågan att sätta sig in helt och fullt i den andres perspektiv. 

Värderar inte ens om den håller med eller inte, utan utgår totalt från att förstå – eftersom en konversation inte är en tävling i vem som gör första eller bästa poängen, utan snarare ett tillfälle att lära sig mer om hur någon annan tänker.

En lätt slagning på synonymer.se visar att det finns 25 synonymer för ”prata”, men bara 9 för ”lyssna”. 

Alltså ungefär 278% mer för ”prata”.

Hur kommer det sig? 

- Att det finns så många fler ord för ”prata” än för ”lyssna”?

Jag gissar lite här och tänker att det kanske:

Antingen kan det bero på att vi beundrar dem som har talets gåva så till den grad att det inte funnits någon hejd på uppfinnandet av olika ord för att uttrycka detta.

Eller för att vi stör oss så mycket på när ”prat” = oväsentligheter att vi uppfunnit en massa nya ord med lätt negativ klang som syftar till att ersätta originalordet.

Om förhållandet mellan ”prata” och ”lyssna” skulle vara detsamma när det gäller reklam skulle det med all sannolikhet innebära ett jättelyft för såväl annonsörer som konsumenter.

Och det är detta jag tänker att den reklam som verkligen uppskattas (av alla) beror på att någon har ägnat tillräckligt mycket tid åt att lyssna.

På de tilltänkta kunderna.

Och på den data som finns tillgänglig.

Jag säger inte att all mindre uppskattad reklam har struntat i sina kunder.

Men kanske har de bara tittat på dem.

Möjligen försökt läsa deras läppar.

Och lite för snabbt fallit in i någon av de tre reptilmässiga reaktionerna vårt medvetande tenderar att göra.

Jag inledde med att jag kanske är lite flummig här och det jag menar med det är att metaforen kring lyssnande förhoppningsvis är begriplig, men hur f-n ”lyssnar” vi på data, tänker någon säkert nu.

Precis. 

Men det är inte så konstigt. 

Det är ju detta det finns experter till. 

Analytiker kallas de visst (för det mesta).

För alla andra som vill bli bättre på att tolka data skulle ett tips kunna vara att medvetet stoppa de tre reptilmässiga reaktionerna och orka fortsätta vilja förstå lite mer hur kunderna tänker.

Kanske försöka läsa vad det står mellan raderna.

DET skulle kunna göra att vi får ännu mer bra reklam, som uppskattas (av alla).

För all kommunikation sker som bekant på…

Daniel Collin

Läs fler blogginlägg från Daniel Collin här!

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.