Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Omdöme, AI och mänsklig överlevnad”

Publicerad: 22 december 2016, 16:02

Göran Åkestam är opinionsbildare i Resumé.

Foto: Fredrik Thambert

Vad händer när datorerna lär sig att lära? När megabitsen inser att människorna egentligen bara förstör världen, och därför borde elimineras, undrar Göran Åkestam på Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamÅkestam Holst

Visst är det fascinerande med fullt fungerande människor som när som helst plötsligt frånsvär sig både omdöme och ansvar? Jag tänker inte på det som drabbar oss på firmafester och charterresor. Jag tänker på marknadsundersökningar.

En välutbildad och högavlönad person, som ägnat ett halvt yrkesliv åt att bli bra på sitt jobb, kan på ett ögonblick förvandlas till ett viljelöst stycke människomateria vid åsynen av ett förtest. En chef som har gjort karriär på att veta och kunna, kan från en sekund till en annan lägga all sin beslutsmakt i händerna på en random fokusgrupp.

Varje gång det här händer är det lika genant för alla inblandade. För innerst inne vet vi att det enda materialet egentligen tillför, är någon form av trygghetsförsäkring. För att undvika att få sparken. För att slippa ta en liten risk, baserad på omdöme och erfarenhet.

Kom att fundera på det här när jag läste ännu en intressant artikel om konsekvensen av artificiell intelligens. Är inte dummare än att jag inser att Stephen Hawking är cirka 2 350 gånger smartare än jag. Och han är ju rejält orolig för vad som kommer att hända när datorerna lär sig att lära. När megabitsen inser att människorna egentligen bara förstör världen, och därför borde elimineras. Sagt och gjort, good bye.

Är Stephen Hawking orolig så borde vi alla vara oroliga. Det förstår jag. Men det jag tycker är märkvärdigt är att utvecklingen verkar vara så utstakad. Så linjär, så predestinerad. Beror det möjligen på allt fantastiskt vi kan göra med datakraften längs vägen? Vem säger nej till självkörande bilar, städrobotar och VR-pornografi, även om det kostar människosläktet livet, liksom?

Sedan tänker jag på marknadsundersökningarna igen. Kanske är det samma sak med AI som med förtester. Vi litar inte riktigt på att den fantasi, kreativitet och det omdöme vi själva besitter är tillräckligt mycket värt för att vi ska ta kommandot och fatta de modiga besluten. Varken om hur en reklamfilm ska dramatiseras eller vad vi ska ha all fantastisk datakraft till.

Då blir det som det blir. Dålig reklamfilm och mänsklighetens undergång. Gäsp.

Göran Åkestam
Kreativ rådgivare, Åkestam Holst

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.