Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Omstarternas förbannelse

Publicerad: 11 november 2021, 13:17

Björn Rietz.

Foto: Mattias Edwall.

Företagens sega beslutsprocesser skapar evinnerliga omstarter som motarbetar ägarnas intressen, anser Resumés krönikör Björn Rietz.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Kunden: ”Tack allihop, fantastiskt jobb så här långt, nu ska jag ta det här vidare internt och återkommer.”

Tio månader senare: ”Nu har jag äntligen fått in feedback från hela ledningsgruppen, och vill briefa er om var vi står, saker har hänt längs vägen som ni säkert förstår.”

En vecka efter det: ”Tack för att ni lyckats ladda om så snabbt, förstår att det varit mycket att sätta sig in i igen.”

Kunden vid beskedet att projektet kommer kosta mer: ”Jag kan absolut inte betala så mycket. Vi hade ju en offert på uppdraget. Jag förstår inte hur er tid har kunnat skena i väg så här.”

Det sägs att allt går så snabbt nu för tiden. Särskilt äldre kompisar hävdar så, men det kanske beror på att de själva har dragit ner på tempot. Tycker inte att det stämmer. I vissa avseenden går det till och med långsammare. Väsentligt långsammare. Som beslutsprocesserna. De tar definitivt längre tid i anspråk.

”Beslutsprocess” – bara ordet kan få mig nedstämd. Försöker finna ett ord som representerar dess emotionella motsats och landar då i ”soluppgång”, ”sovande hundvalp”, ”månskensseglats”, ”champagnefrukost” …

Att det kostar dyra konsultpengar att dra uuuuut på besluuuuuuuut är givetvis en no-brainer.

Likafullt ikläder sig ofta kunder fågelholksminen när byrån förklarar att omstarten medför fler timmar. Förutsatt förstås att byrån haft omdömet att signalera detta redan vid projektets uppstart, så kan man ana att arbetsgruppen fått annat att tänka på under de tio månader som förflutit sedan de senast umgicks med uppdraget, och att affärsmässigheten kräver att byrån får betalt för att starta upp projektet på nytt.

Tyvärr vågar få byråer stå upp för sin rätt till erforderlig ersättning. Men som kund ska du veta att det bara finns en förlorare på snåljåperiet och det är du. Byrån styrs till att dra igenom dina projekt med minsta möjliga arbetsinsats eftersom tid är pengar i konsultvärlden.

Stålarna är en sida av saken. Det finns ytterligare en valuta och den är värd så oändligt mycket mer. Snarare än kronor och ören värderas den i entusiasm och energi. De båda senare är vad som skapar framåtrörelse och uthållighet i ditt företags varumärkesarbete. Företagsledningar som genom utdragna beslutsprocesser och evinnerliga omstarter berövar sin marknadsavdelning och dess byråer drivmedlen entusiasm och energi, agerar i konflikt med sina ägares intressen. Punkt slut.

Ofta har jag sagt att marknadschef är världens ensammaste jobb näst efter fyrvaktare. Alla förutsätter att du sköter ditt jobb, men de visar dina behov slött intresse och minimal hänsyn ända tills lågan slocknat och fyren slutat blinka. Då vet du vem/vilka som ska brännas. För företagsledningar skyddar bara sig själva, det är alltid någon annans fel. Någon annan är marknadschefen och byrån, i snällare fall enbart byrån.

En byrås begäran om mer pengar upplevs i det läget lika vältajmad som en finne i rumpan på en Nobelmiddag.

Här är rådet: meddela ledningen att den budget som är avsatt förutsätter att arbetet utförs och slutförs inom stipulerade tidsramar. Man fattar. Förseningar fördyrar, brukar det ju heta.

Alternativt, kan ni inte slutföra projektet inom rimlig tid på grund av att företagsledningen inte prioriterar beslutsfattandet kring dess genomförande, lägg ner det. Då saknas uppenbarligen genuint intresse och arbete utan engagemang uppifrån har samma kraft att kunna förändra världen som en kvartssida i Flugfiskepensionärernas medlemsblad.

 

Björn Rietz

copywriter och krönikör

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.