Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Opinion: ”Vi måste prata om söketik”

Publicerad: 27 oktober 2021, 12:26

Det är dags att prata om den etiska aspekten av sökordsoptimering, skriver Robert Långström, content director på Spoon, i en opinionstext.


Ämnen i artikeln:

SökordsmarknadsföringOpinionGoogle

Det går inte att underskatta Googles roll i våra liv. Faktum är att vi fattar några av våra livs viktigaste beslut utifrån de blå länkarna som ploppar fram under den färgglada loggan. Google själva illustrerade det vackert i reklamfilmen ”Parisian love” 2010, där vi fick följa en spirande kärlekshistoria via sökrutan. 

På den tiden SEO-hackades det friskt. Det var en mörk tid. Sedan dess har det blivit betydligt bättre. Genom åren har vi diskuterat källkritik och clickbait-journalistik. I dag brottas vi med Facebooks algoritmer som älskar bråk och gärna lyfter fram kränkta vita troll. 

Kanske är det äntligen dags att ta debatten om söketik. 

För tar vi verkligen vårt ansvar på Google? Vårt ansvar för kvalitet och kunskap? För inspiration och nytta? Eller är vi fortfarande lite för nöjda med att håva in klicken? Det avgörande borde inte vara mängden besök, utan vad den enskilde besökaren känner för dig efter att ha tagit del av innehållet på andra sidan klicket. 

Omkring 30 procent av alla som googlar klickar på den första länken. Vi människor är bekväma på det sättet. Vi behöver hjälp. När det gäller sök flyger allt vi lärt oss om källkritik rätt ut i skogen, som en drive av Donald Trump. Därför är det också bra att Google i allt högre grad premierar bra innehåll.

Men sökmotorn är fortfarande inte så smart. Du kan alltjämt få fina siffror på din SEO-optimerade sajt med en sökordspackad tipsartikel av typen ”3 enkla sätt att minska din stress”. Men när tipsen sedan lyder: 

1) Ta det lugnt med stressen.

2) Slappna av för att undvika stress, och 

3) Stressa mindre, har du bara adderat ytterligare X tecken till internets dynghög med din trovärdighet som pant.

Okej, det var ett tillspetsat exempel. Men så kan det ibland se ut i ”contentvärlden”. Det produceras drösvis av innehåll som ska svara upp mot sökningar på Google, men som inte får mer kärlek än så.

Det är inte lika mörkt som i nådens år 2010, men vi kan så mycket bättre. 

Det här är inte unikt för Google utan gäller för all kommunikation. Vi måste leva upp till det vi lovar, ge mottagaren värde för sin tid och bjuda på en ”åh fan”-känsla. 

Google är en kanal som saknar motsvarighet i världshistorien. Det är en kommunikativ enhörning. Den bör behandlas med extra omsorg om användaren – inte som något du tweakar och manipulerar för att få besökare. Att ”söketik” ger noll träffar på Google (åtminstone före den här publiceringen) indikerar att vi måste börja prata om det – och praktisera det.

För det faktiska värdet du bör sträva efter är inte antalet besök, utan huruvida besökaren lämnar din sajt lika pepp som när hen klickade sig in. Och att du, tack vare ett hederligt SEO-arbete, kan sova gott om nätterna. Tryggt försäkrad om att du har bidragit till … ja, om inte en bättre värld, så åtminstone ett bättre internet. 

 

Robert Långström, content director/search & site, Spoon

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.