Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

"Öppet brev från en av landets människovänliga byråer"

Publicerad: 9 Oktober 2019, 07:04

Maria Starck är vd för kommunikationsbyrån Madder och har tidigare jobbat för Feministiskt Initiativ.

Foto: Lina Forsgren

Med anledning av den "Sverigevänliga" byrån Etablissemangets lansering skriver Madders vd Maria Starck att den byrå som "vill slippa intersektionalitet, feminism och normkritik snabbt kommer göra sig inaktuella och irrelevanta".


Det finns ingenting humant i att medvetet upprätthålla och stärka de maktbalanser och förtryckande strukturer som existerar i samhället. Konservatism gynnar endast de som är vana vid makt och som till varje pris försöker behålla den nu när samhället skiftar.

"Antingen är du relevant eller så är du ingenting" är ord som inte är ovanliga att höra i vår bransch. De har skapat en ökad efterfrågan på syftesdriven kommunikation, varumärkens vilja att vara del av något större och det har gjort till att det ställs högre krav på arbetsplatserna i branschen. Det finns högre krav på vad en byrå producerar och vi vill fortsätta vara relevanta för både kunder, målgrupper och kollegor.

LÄS MER: Hjälpte SD i riksdagsvalet – startar landets enda "Sverigevänliga" byrå

Den del av marknaden som vill "slippa" intersektionalitet, feminism och normkritik kommer snabbt göra sig inaktuella och inte längre relevanta i samhället. För viljan att synliggöra orättvisor, omkullkasta skadliga normer och peka ut tystnadskulturer är inte flyktiga trender - det är ett kollektivt uppvaknande.

Människor ställer allt högre krav på de varumärken och den kommunikation som finns i deras omgivning. Det är upp till oss alla att vara lyhörda inför det och använda vår maktposition för att göra samhället bättre. För ingen har väl missat att kommunikation = uppmärksamhet = makt? Bra, ville bara checka.

Förtroende är en självklar del av relationen mellan kund och byrå, men det är också en förutsättning för att vår bransch ska finnas. Kunder vänder sig till oss när de behöver hjälp att lösa ett problem eftersom det finns en förväntan på att vi har unik kunskap om de senaste tekniska möjligheterna, kreativa och hållbara idéer men också att att vi sitter på dyrbar kunskap om kundens marknad och har skarpa och lyhörda samhällsanalyser som beräknar hur resultatet kommer tas emot. Det är vår uppgift att ha stenkoll och guida kunden rätt - det är här vårt förtroendeuppdrag ligger. Sedan är det omöjligt att ha en vass och användbar analys utan intersektionalitet och feminism, lita på oss.

Vår bransch är inte representativ för Sveriges befolkning, det är gamla nyheter att vi själva är en snäv och homogen grupp. Men det ÄR vårt ansvar att hela tiden utmana oss själva, våra egna föreställningar, bekvämlighetszoner och vanor. För vårt uppdrag är ju inte att skapa kommunikation för vårt egna mikrouniversum, där bekvämligheten för inskränkta VD-gubbar på uppstartsmöte värderas högre än hos den människa som faktiskt möts av reklamen på stan. Det är vårt ansvar att vidga perspektiven bortom oss själva, och skapa kommunikation för alla de faktiska människor som lever sina liv i Sverige idag.

Maria Starck, VD, Madder.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.