Tisdag04.08.2020

Annonsera

Opinion

Öppet brev: Glöm inte tidskrifterna, Anette Novak!

Publicerad: 13 September 2016, 08:42

Foto: Montage Resumé

Vi får hoppas att tidskrifterna, en av branschens mest underskattade demokratiska aktörer, inte glöms bort i den kommande medieutredningen. Det skriver Kerstin Neld, VD för Sveriges Tidskrifter.

Hej Anette,

Förlåt att jag stör i höstbrådskan. Du sitter nog och skriver för att kunna presentera medieutredningen den 7 november. (Anette Novak är regeringens särskilda utredare, red:s anmärkning).

Men jag vill ändå att du tar ett par minuter och funderar på branschens kanske mest underskattade demokratiska aktör: tidskrifterna. Du kommer säkert ihåg att jag och vår ordförande skrev till dig förra hösten och påpekade att din första utredningsrapport inte alls handlade om tidskriftbranschen – trots att din utredning faktiskt ska handla om alla medier och hela medialandskapet.

De flesta har en relation till tidskriftsvärlden, men inte alla förstår vilken viktig demokratisk roll tidskrifterna har i det totala medieutbudet. Jag och min styrelse var nyligen i Bryssel och träffade politiker i parlamentet och på svenska representationen. Vi diskuterade med dem om mediebranschens framtid. Ofta tog diskussionerna sin utgångspunkt i situationen för dagspressen och nyhetsjournalistiken. Dagspressens utsatta situation engagerar och berör även oss i tidskriftsbranschen, men det är viktigt att diskussionen inte slutar där. Med medieborgarna och pressens demokratibärande roll i fokus behöver alla lyfta blicken och se den roll som tidskriftsbranschen har och kommer att få – ibland som ett resultat av det vi ser hända i dagtidningsvärlden just nu.

Allt färre hushåll håller sig med en dagstidning idag. I många hushåll är fackförbundstidningen den enda tidningen. Om detta diskuterade vi i ett seminarium om fackförbundstidningar i Almedalen med bland andra medieforskaren Lars Nord från Mittuniversitetet. För honom var det en aha-upplevelse när han inför seminariet insåg vilka enorma upplagor fackförbundspressen har. Ett område som ingen har forskat kring.

För dig, Anette, är ju denna kunskap inte ny.

När tidningen Frida – i alla sina kanaler – nu gör en satsning på tjejer och teknik så kommer tusentals tjejer i unga tonåren att påverkas att satsa på jobb i den traditionellt manliga it-branschen. Och medan alla medier kämpar för att nå unga, talar Kamratposten(KP) dagligen till Sveriges 8 till 13-åringar.

Och vem bryr sig om alla äldre kvinnor som närmar sig pensionsåldern och börjar inse att de inte jobbat ihop tillräckligt mycket pension för att klara sig? För dem är M-magasin både en röst i debatten och en vän att vända sig till.

När miljödebatten om giftiga bottenfärger på båtar är som mest aktuell så är det inte i den lokala dagstidningen som diskussionen förs utan i våra båttidningar och till dem relaterade digitala forum.

I allt fler områden i Sverige saknas lokal journalistisk bevakning. Gotland var ett exempel på detta. Men som motvikt till Gotlands allt magrare och likformiga medieutbud startade 2014 nyhetsmagasinet Horisont. Det utkommer tio gånger per år och består av fördjupande artiklar och grävande journalistik med Gotland i fokus. Låt oss hoppas att detta initiativ kan gå på export till andra delar av landet som idag befinner sig i medieskugga.

Det här är ju en jättechans för dig och medieutredningen! Tänk att det finns en livskraftig sektor i vår bransch som tar över allt fler av de demokratiska funktioner som mer uppmärksammade medieslag inte längre klarar av. Vilken möjlighet för din utredning!

Och nu vet du ju. Jag utgår från att din kunskap kommer att märkas i Medieutredningens slutbetänkade.

Björn Wallenberg