Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Övertidsersättning i reklambranschen

Publicerad: 29 oktober 2009, 14:18


Fråga:

Vad har du att säga om övertidsersättning inom reklambranschen? Jag undrar hur byråer brukar lösa sådant. Jag ska eventuellt börja jobba på en byrå där jag vet att denna fråga är högst aktuell just nu. De anställda har under en längre tid, över ett år, arbetat väldigt mycket övertid, utan att få någon som helst ersättning för det. Varken i komp eller i lönekuvertet. De anställda är upprörda, medan chefen menar på att jobbar man i den här branschen så får man "köpa" att det är så, annars kan man byta jobb. Vad anser du och har du förslag på hur det kan fungera på en reklambyrå så att både personal och ledning blir nöjda?

Svar:

Övertidsersättning är inte direkt vanligt i reklambranschen och det är både på gott och ont så att säga. Många tycker det är bra med oreglerad arbetstid (ingen övertidsersättning), förutsatt att det kompenseras med högre månadslön och/eller med fler semesterveckor än de lagstadgade fem veckorna. Vitsen med den oreglerade arbetstiden är att man ska få en flexibel arbetskraft som lättare kan anpassas efter kundens krav på bl.a. deadlines. Den anställde kan planera Det innebär dock inte att man ska jobba ihjäl sig utan egentligen ska snittarbetstiden ligga kring 40 timmar/vecka. Det är flexibiliteten som är vinsten för företaget inte mertiden. Arbetstidslagen är mycket tydlig på den punkten då det står att man inte får arbeta mer än 200 timmar övertid per år, oavsett om det är reglerad eller oreglerad arbetstid. Företag som har tecknat kollektivavtal däremot kan göra avsteg från lagen då det finns reglerat i avtalet. Jag är, som du kanske förstår, förespråkare för kollektivavtalen då det gynnar de anställda men också företagen i stort då det blir enklare att driva företag på ett renhårigt sätt.

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.