Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

På spaning efter den tid som är nu

Publicerad: 24 April 2020, 07:36

Foto: Mattias Edwall

Aldrig har det varit så omöjligt att sätta ord på samtiden. Nuet kan förändras i samma ögonblick tanken formuleras.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetBjörn Rietz

Sällan har det varit svårare att skriva en krönika. Kalendern visar lördag 4 april. Det torde snart vara maj när du läser detta. Hur mycket har inte förändrats på de tre–fyra veckor från manuslämning till tryckt tidning? Kom det över huvud taget någon pappers-Resumé? Den trycks på andra sidan Östersjön och från vårt fönster här på ön brukar jag varje morgon kunna betrakta färjan med godstrafik från Baltikum. Sedan några veckor kommer inga fartyg därifrån.

Hur kan du och jag över huvud taget diskutera något som rör vid framtiden? Det vi yvas över i dag kan på måndag förefalla lika angeläget som extrapris på julskinka till valborg. Värst av allt, det kan uppfattas vara i fullkomlig avsaknad av takt och ton tjugofyra timmar efter jag tryckt på sendknappen.

Vi vaknar varje morgon med en känsla av att vi haft en mardröm men som strax visar sig vara högst reell. Vi läser, vi observerar, vi talar i telefon och vi mejlar om tillståndet i världen. Ändå går det inte att riktigt sätta ord på den tid som är nu. För vad är det egentligen som sker med oss, med det kollektiva sinnet? Inte den minsta aning. Hur jag än söker bland orden fotograferar jag med linsskyddet på.

I den sista krönikan för 2019 fanns ett citat av Voltaire: ”Life is a shipwreck but we must not forget to sing in the lifeboats”. Ja, det ryms ett magnifikt kraftfält bakom människans tro på seger och överlevnad. Tidigare har kraften frigjorts när man tågat tillsammans genom Selma, Alabama, bakom Martin Luther King. Eller gemensamt grävt fram skadade bland blitzens ruiner i London eller i gruset efter World Trade Center och, på senare år, efter raketattackerna i Syrien. Kyrkor, synagogor, moskéer och tempel har öppnat för människoskaror att mötas för att hämta mod, tröst och ork. I dag är de stängda. Däri ligger skillnaden. När människor denna gång behöver varandras närhet, tillåts vi inte att samlas. IRL är satt på hold. Det är hårdare än hårt.

På den upprörda sidan firar apokalypsens apostlar triumfer. ”Sverige blir långt värre än Italien och Spanien tillsammans”, hetsade någon i går i en annan tidning. Dödsprofeterna hanterar sina egna rädslor genom att projicera dem på omgivningen med den effekten att de multipliceras. Precis som Ingmar Bergman skräms i sitt filmiska epos ”Det sjunde inseglet”: ”Ingen här vet vem liemannen hämtar härnäst”.

Vem vet, kanske de mörkrets furstar som rapporterar från framtiden visar sig få rätt. Men till vilken nytta trumpetar de? Snarare är beteendet kontraproduktivt. Ju räddare vi blir, desto mer irrationellt handlar vi. Toapapper till exempel. Det är uttjatat, ändå en smula humoristiskt; Sverige är en gigantisk producent av pappersmassa av vilken man tillverkar toapapper bland annat. Vi har skog nog att kunna skita civiliserat genom sekler av epidemier.

Kanske är vi ändå fler som i stället ödmjukt önskar att en dag få upptäcka att världen förmodligen agerade överilat när den valde att helt stänga ner sig själv. Om så sker blir de hårdföra besluten blott en lärdom som betingat ett högt, men trots allt hyfsat, pris. Better safe than sorry säger vi då, tacksamma för det nya livet AC (after corona).

Så upplevs tillståndet just nu från min horisont där de sista solstrålarna lyser på Almagrundets fyr. En trettio meter hög betongklump på en klippa ett femtontal sjömil ut i havet vars ljus nyss tändes. Ett ljus i skymningen som viskar ”var inte rädda, jag står stadigt, jag är tryggheten. Låt mig leda er i hamn.”

Nu trycker jag på sendknappen.

Läs fler krönikor från Björn Rietz här! 

Björn Rietz

copywriter och krönikör

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetBjörn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.