Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Pandemin driver förändrade beteenden – vilka blir konsekvenserna och möjligheterna?

Publicerad: 10 januari 2022, 12:11

Joakim Hökegård.

Pandemin har accelererat digitaliseringen, det kan de flesta komma överens om. Joakim Hökegård, vd för Change och Random State, skriver i en debattartikel om vikten av att förvalta förändringen.


Ämnen i artikeln:

Joakim HökegårdDigital kommunikationDebatt

I och med pandemin har vi alla tvingats bli mer digitala. Både privat och på jobbet. Vi har upptäckt fördelarna och bekvämligheten med digitaliseringen. Och nu söker vi nya möjligheter, oavsett tidigare digitala mognad och intresse. Det enda vi kan vara helt säkra på är att saker förändras. Förändring är den enda långsiktigt hållbara strategin. Det får konsekvenser för de flesta företag, men det skapar också stora möjligheter.

Konsekvens 1: Vi förändrar våra beteenden både privat och på jobbet

För många av oss har det helt enkelt krävts ett Corona-virus för att vi ska våga prova nya saker. Pandemin har tydligt visat att vi är mycket bättre på förändring än vad vanedjuret i oss vill gå med på. 

Möjlighet: Vi förändrar våra beteenden när det förenklar våra liv och vi sparar tid

Enkelhet och minsta möjliga friktion. Det är faktorer som driver på beteendeförändringar till exempel när vi provar nya tjänster, köper nya produkter eller betalar och reser. Om tjänsten eller produkten gör livet enklare och sparar tid så fortsätter vi använda den när vi väl upptäckt den. 

Konsekvens 2: Den digitala darwinismen drabbar alla

Den digitala darwinismen slår på alla nivåer: på företagsnivå, men också för anställda och privatpersoner. 

För många företag slår Survival of the fittest till med full kraft. Vi kommer att få se en konsolidering i många branscher där de stora, anpassningsbara och framgångsrika blir ännu större och ännu mer framgångsrika. De företag som inte orkar hänga med, satsa, utvecklas och anpassa sig till en ny verklighet riskerar tyvärr att slås ut.

Hänger vi inte med som anställda, och utvecklas digitalt, så kan konsekvensen bli att vi inte längre är relevanta för våra arbetsgivare. Vi förlorar vår attraktion. 

Som privatpersoner behöver vi bli än mer digitala för att kunna fungera i samhället. Kontanter är på väg att försvinna helt, alltmer kommunikation och samhällstjänster digitaliseras. Därför riskerar vi tyvärr att få digitala A-lag och B-lag. 

Möjlighet: Att snabbt anpassa sig till beteendeförändringen

Vi behöver anpassa oss som företagare, anställda och privatpersoner till en ny verklighet. Vi ser ny teknik, nya sätt att kommunicera, nya sätt att sälja, nya beteenden och nya vanor. Framtiden har alltid varit ett stort hot– men också en makalös möjlighet. Det gamla kommer inte tillbaka eftersom pandemin har knuffat in oss i det svåraste som finns – förändring. Och förändringen innebär utveckling.

Konsekvens 3: Marknadsföring är inte vad det har varit

Marknadsföringens förändring är konstant och är inget nytt som kommit under pandemin. Däremot har förändringen ökat i hastighet. Den är mer markant och ännu mer märkbar än någonsin. Vi som konsumenter har utvecklat och blivit så mycket bättre på att söka information och köpa produkter eller tjänster som passar just våra behov.

Möjlighet: Gör det enkelt att vara kund

Att skapa ordning i kaoset på internet är bland det största värde vi marknadsförare kan skapa i dag. Som konsumenter vill vi ha hjälp att välja när varje e-handel lyfter fram ungefär samma fördelar. Samma pris, samma leveransvillkor, samma möjligheter till retur. Vi vill gå från många val till enkla val genom att vi får hjälp med sortering utifrån våra preferenser – och slippa allt skräp.  Bra algoritmer hjälper oss med det.

Vi behöver också leverera värdeskapande marknadsföring som hjälper kunden att lösa sina problem. Har vi inte en produkt eller tjänst som löser problem, får vi se till att underhålla kunden i stället. Det är ganska självklart att framtidens marknadsföring ska vara väntad, relevant, personlig och bjuda på en annorlunda upplevelse. 

Konsekvens 4. Företag kan inte längre bara säga att de är bra – de måste vara bra

I en digital och transparent värld där alla kommunicerar med alla är det mycket bättre att vara bra än att bara försöka övertyga kunderna att vi är bra. Idag är det alldeles för lätt att bli jämförd. Det handlar inte längre bara om att lösa kommunikationsproblem. Förändrade kundbeteenden innebär att företag i dag ofta har en verklig affärsutmaning att lösa – inte bara en utmaning inom media eller kommunikation.

Möjligheter: Ta fram lösningar på verkliga kundproblem

Digitalisering och ny teknik har gett oss nya verktyg för att lösa kundproblem. Genom att kombinera teknik med design och kommunikation kan vi förenkla, förbättra och spara tid för våra användare. På det sättet kan vi skapa nya konkurrensfördelar: vi levererar då kommunikation till våra kunder med produkten som marknadsföringskanal.

Sammanfattningsvis: pandemin börjar förhoppningsvis klinga sakta av och världen öppnar sig på nytt. Men. Den ser inte ut som den gjorde innan pandemin. Som företagare, marknadsförare och kommunikatörer har vi bara ett val: att omfamna förändringen och börja leverera produkter och tjänster och reklam som är relevanta på riktigt. Genom att bli en viktig och uppskattad del av konsumentens vardag kan våra produkter och tjänster skapa varumärkesbyggande kommunikation. 

Kommunikation som är ständigt pågående och ständigt närvarande. 

I ett bättre, enklare och roligare liv. 

Joakim Hökegård
Vd och kommunikationsstrateg Change, samt vd Random State

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.